Na „normálních závodech“ je to
tak, že každá třída má z pravidla dva, nebo tři tréninky za
víkend a dva jsou vždy kvalifikační. Na TT je to úplně jiné.
Na kvalifikaci mají závodníci celý týden a prakticky každý
den, kromě neděle, se jede trénink. Navíc se pak v závodním
týdnu jednou další kratší tréninky.
Většinou je to
tak, že je nějaké časové okno (většinou kolem jedné hodiny) a
je dané, jaké třídy mohou na trať. Ta netradiční forma je
samozřejmě dána délkou okruhu. Kdyby se mělo jezdit po třídách, tak to zabere hrozného čas. Aby závodník zajel rychlé kolo, tak musí dát alespoň dvě kola. A než všichni najedou na trať a zajedou své dvě kola, tak je skoro hodina pryč.
Například dnešek je
hodně netradiční. Na začátku jedou nováčci své první kolo, pak
pojedou nováčci na sidecarů své první kolo a pak je na programu
125 minut dlouhý spojený trénink pro třídu Lightweigt a
Supersport. Nováčci mohou tento trénink jet na čem chtějí. Je
to samozřejmě snaha spojit podobně rychlé motorky do jednoho
tréninku.
V pondělí pak nastává trochu tradičnější
formát, Všichni budou moct vyjet ve 160 minut dlouhém tréninku na
trať na čem chtějí, kromě twinů z třídy Lightweight. Samozřejmě pak jde také trochu o taktiku. Záleží na tom, kterou motorku je zrovna potřeba vyzkoušet a velká loterie "na co sednout" se také váže k počasí. Využít například dobrých podmínek k rychlému kolu na litru, nebo na jiné motorce? To je dilema, které tu řeší každý tým.
Celý
harmonogram
Z celého kvalifikačního snažení se pak tvoří
výsledky kvalifikace. První dvacítka startuje podle startovních
čísle po 10 vteřinách a další závodníci podle času z
kvalifikace.
U nás se často nadává na to, že se spojují
třídy a každá motorka přeci jede trochu jinak. Vlastně se s tím dá souhlasit. Pustit třeba v Hořicích na trať společně 600 a
twiny je skoro nemyslitelné. Ale tady se to prostě tak dělá a
myslím, že to moc lidí u nás neví. Závody už pak jedou jednotlivé
třídy samozřejmě odděleně.
Na další specifikum IoM TT
se podíváme zase zítra :)