Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
Twin a jeho úpravy
O této třídě jsme už hovořili v článku o začátcích v závodění. Tento článek Vám poodhalí základní informace o úpravách těchto motocyklů. Povíme si něco o cenách dílů na přestavbu, a řekneme si, co by bylo pro začátek nejlepší řešit a co v začátcích naopak nemá cenu řešit. Autor článku: Jan Markalous

Nejpoužívanější motorky v této třídě jsou Kawasaki ER6n a Suzuki SV 650. Abychom mohli s těmito stroji závodit, tak je musíme trochu upravit. Je na každém kolik úprav si udělá. Teda dokud nenarazí na pravidla. Jde samozřejmě jako vždy o to kolik na to máte peněz.

 

Úpravy

Pro začátek můžeme vyměnit celou přední vidlici. Nejlepší možností jsou v případě Kawasaki ER6n. Vidle se totiž dají použít z Yamahy R6. A to komplet brýle + řidítka, kolo, brzdy + pancéřové hadičky. Tato úprava není nutná, ale podvozek a brzdy jsou pak o hodně kvalitnější a stabilnější. Budeme taky potřebovat přepákování stupaček, vzduchový filtr a kapoty. To jsou další možnosti, jak můžeme začít. Myslím si, že to pro začátek stačí, než se naučíme na motorce natolik jezdit, aby měli význam další úpravy.

V případě Suzuki SV 650 lze použít kompletní přední vidlice GSX-R 600 + komplet brýle, řidítka, kolo, brzdy + pancéřové hadičky.

Pokud budeme chtít twina dál vylepšovat, tak další na řadu přijde zadní centrál, koncovka výfuku + svody. Pro upravování palivové směsi je dobré mít „powercommander“, který vám zvýší výkon u sériové motorky o 1-3%. Pokud máme kvalitní výfukový systém, tak se výkon může zvýšit o 5-10%.

Další na řadu může přijít ukazatel zařazené rychlosti. Důležitou součástí závodního motocyklu je v neposlední řadě „Quick Shifter“, který umožňuje rychloražení pod plným plynem bez použití spojky. Pro lepší tuhost rámu lze vyměnit zadní kyvnou vidlici. Pro Kawasaki ER6 se používá se kyvná vidlice z Versyse 650. Musíme totiž dodržovat technické předpisy, které nám určují, že můžeme měnit zadní kyvku jen od stejného výrobce.

Další doplňky, které lze použít jsou jiné brzdové kotouče, lehčí závodní řetěz, rozety,  rychlopal, a další. Pneumatiky musejí být se vzorkem a na boku musejí být označeny DOT nebo E. V případě, že je vyhlášený mokrý závod, tak lze použít mokré závodní pneumatiky s označením WET.

Každý závodník musí mít ve své rezervě náhradní díly pro případ pádu a poškození. Nedílnou součástí jsou například, páčky, řidítka, stupačky, táhla na řazení, padáky, náhradní kapoty a v poslední řadě hodně lepicí pásky.

 

Na kolik to přijde? (Jedná se o díly na Kawasaki ER6n)
Uvádíme pár orientačních cen základních dílů.

Přední vidlice a kompletní brýle se dají koupit jako použité za 10 000,-

Brzdové třmeny – 2 000,- (použité)

Pancéřové hadičky – 3 000,- (nové) Nejlepší možnost je, že si je necháme udělat na míru. Doporučil bych firmu pptuning

Kolo – cena se pohybuje od 2 000 do 4 000,- (použité)

Řidítka – V tomto případě jde ušetřit, protože nové řídítka pro Yamaha R6 stojí přibližně 2300,- (Ready2race) použité jdou pořídit za 1 300,-

Zadní centrál YSS – 17 000,- (nové) Motopoint

Koncovka výfuku MIVV – 13 000,- (nové) Motopoint  (Použitá koncovka se pohybuje okolo 5 000,- Jak která značka a jak zachovalá).

Vzduchový filtr Pipercross – 1400,- (nové) K2 moto

Přepákování - 5 000 – 10 000,- (nové) ART, PPtuning, Ready2race

Kapoty od Moto 2 – 9 000,- (nové) Motoforza nabízí speciální balíček pro třídu supertwin.

Ukazatel rychlosti Gipro DS K-O4 – 2 800,- (nové) Aldamoto

Powercommander DYNOJET – 9 000,- (nové) dkracing.cz

Quick Shifter DYNOJET – 8 000,- (nové) dkracing.cz

 

Hodně záleží na tom, jak výhodně díly seženeme. Samozřejmě, když budeme chtít vše hned nové a najednou, tak to nebude nic levného. Některé díly se určitě použité kupovat nevyplatí, ale u některých to je určitá cesta k úspoře.
Úplně bez starostí to budete mít, když si necháte twin postavit, nebo koupíte už nějaký, který jezdil.

Jako poslední možností je úprava motoru. To je ale už hodně finančně náročné a budete to potřebovat, až se budete prát o přední příčky. Ruce a hlava jsou pořád důležitější. O motorech si budeme povídat ještě někdy příště.

 

Twiny letos uvidíte:

3.5. - 4.5.       Staré Město
17.5 - 18.5.    300 ZGH Hořice
24.5 - 25.5.    Dymokury
14.6. - 15.6.   Kopčany (SVK)
12.7. - 13.7.   Radvanice
2.8 - 3.8.        Těrlicko
6.9. - 7.9.       Kyjov

Závodí se na nich i na jiných evropských závodech a hlavně jsou populární na britských ostrovech. Na ostrově Man se v rámci TT jezdí kategorie lightweight, což jsou právě motorky třídy twin.


Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz