
Nejpoužívanější
motorky v této třídě jsou Kawasaki ER6n a Suzuki SV 650. Abychom mohli
s těmito stroji závodit, tak je musíme trochu upravit. Je na každém kolik
úprav si udělá. Teda dokud nenarazí na pravidla. Jde samozřejmě jako vždy o to
kolik na to máte peněz.
Úpravy
Pro začátek
můžeme vyměnit celou přední vidlici. Nejlepší možností jsou v případě
Kawasaki ER6n. Vidle se totiž dají použít z Yamahy R6. A to komplet brýle +
řidítka, kolo, brzdy + pancéřové hadičky. Tato úprava není nutná, ale podvozek
a brzdy jsou pak o hodně kvalitnější a stabilnější. Budeme taky potřebovat
přepákování stupaček, vzduchový filtr a kapoty. To jsou další možnosti, jak
můžeme začít. Myslím si, že to pro začátek stačí, než se naučíme na motorce
natolik jezdit, aby měli význam další úpravy.
V případě
Suzuki SV 650 lze použít kompletní přední vidlice GSX-R 600 + komplet brýle,
řidítka, kolo, brzdy + pancéřové hadičky.
Pokud budeme
chtít twina dál vylepšovat, tak další na řadu přijde zadní centrál, koncovka
výfuku + svody. Pro upravování palivové směsi je dobré mít „powercommander“, který vám zvýší výkon u sériové motorky o
1-3%. Pokud máme kvalitní výfukový systém, tak se výkon může zvýšit o 5-10%.
Další na řadu
může přijít ukazatel zařazené rychlosti. Důležitou součástí závodního motocyklu
je v neposlední řadě „Quick Shifter“, který umožňuje rychloražení pod
plným plynem bez použití spojky. Pro lepší tuhost rámu lze vyměnit zadní kyvnou
vidlici. Pro Kawasaki ER6 se používá se kyvná vidlice z Versyse 650.
Musíme totiž dodržovat technické předpisy, které nám určují, že můžeme měnit
zadní kyvku jen od stejného výrobce.
Další
doplňky, které lze použít jsou jiné brzdové kotouče, lehčí závodní řetěz,
rozety, rychlopal, a další. Pneumatiky
musejí být se vzorkem a na boku musejí být označeny DOT nebo E. V případě,
že je vyhlášený mokrý závod, tak lze použít mokré závodní pneumatiky
s označením WET.
Každý
závodník musí mít ve své rezervě náhradní díly pro případ pádu a
poškození. Nedílnou součástí jsou například, páčky, řidítka, stupačky, táhla na
řazení, padáky, náhradní kapoty a v poslední řadě hodně lepicí pásky.
Na kolik to přijde? (Jedná se o díly na Kawasaki ER6n)
Uvádíme pár orientačních cen základních dílů.
Přední vidlice
a kompletní brýle se dají koupit jako použité za 10 000,-
Brzdové
třmeny – 2 000,- (použité)
Pancéřové
hadičky – 3 000,- (nové) Nejlepší možnost je, že si je necháme udělat na míru.
Doporučil bych firmu pptuning
Kolo – cena
se pohybuje od 2 000 do 4 000,- (použité)
Řidítka –
V tomto případě jde ušetřit, protože nové řídítka pro Yamaha R6 stojí
přibližně 2300,- (Ready2race) použité jdou pořídit za 1 300,-
Zadní centrál
YSS – 17 000,- (nové) Motopoint
Koncovka
výfuku MIVV – 13 000,- (nové) Motopoint
(Použitá koncovka se pohybuje okolo 5 000,- Jak která značka a jak
zachovalá).
Vzduchový
filtr Pipercross – 1400,- (nové) K2 moto
Přepákování -
5 000 – 10 000,- (nové) ART, PPtuning, Ready2race
Kapoty od
Moto 2 – 9 000,- (nové) Motoforza nabízí speciální balíček pro třídu
supertwin.
Ukazatel
rychlosti Gipro DS K-O4 – 2 800,- (nové) Aldamoto
Powercommander
DYNOJET – 9 000,- (nové) dkracing.cz
Quick Shifter
DYNOJET – 8 000,- (nové) dkracing.cz
Hodně záleží
na tom, jak výhodně díly seženeme. Samozřejmě, když budeme chtít vše hned nové
a najednou, tak to nebude nic levného. Některé díly se určitě použité kupovat
nevyplatí, ale u některých to je určitá cesta k úspoře.
Úplně bez starostí to budete mít, když si necháte twin postavit, nebo koupíte
už nějaký, který jezdil.
Jako poslední
možností je úprava motoru. To je ale už hodně finančně náročné a budete to
potřebovat, až se budete prát o přední příčky. Ruce a hlava jsou pořád
důležitější. O motorech si budeme povídat ještě někdy příště.
Twiny letos uvidíte:
3.5.
- 4.5. Staré Město
17.5 - 18.5. 300 ZGH Hořice
24.5 - 25.5. Dymokury
14.6. - 15.6. Kopčany (SVK)
12.7. - 13.7. Radvanice
2.8 - 3.8. Těrlicko
6.9. - 7.9. Kyjov
Závodí se na nich i na jiných evropských závodech a hlavně jsou populární
na britských ostrovech. Na ostrově Man se v rámci TT jezdí kategorie
lightweight, což jsou právě motorky třídy twin.
