Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
Jak začít se závody na přírodních okruzích?
V dnešním článku si povíme o tom, jak začít se závoděním na přírodních okruzích. Zasvětíme tak hlavně ty, kteří si chtějí kouzlo tohoto sportu zkusit z druhé strany na vlastní kůži. Autor článku: Jan Markalous

V první řadě si musíme uvědomit, že nejde jen o to koupit si motorku, upravit ji a vyrazit hned na závody, aniž bychom nevěděli, jak se motorka chová. Závodní motorka se chová poněkud jinak, než ta sériová. To musíme mít stále na paměti. Jde hlavně o to neohrožovat sebe ani ostatní jezdce.
Pokud chcete jezdit na přírodní trati, tak je lepší nasbírat nejdříve zkušenosti na uzavřeném a bezpečnějším motodromu, než hned vyrazit na přírodní okruh.  Lze začít závodit tak, že podstoupíte jezdeckou školu, zaplatíte si licenci a vyrazíte na závody. To je možné u menších tříd. Ale pro kubatury supersport a superbike byste už měli najezdit na okruhu nějaké ty kilometry.  Rozhodování o tom, jestli vás pustí na přírodní trať, je vždy na straně pořadatele závodu. Proto si myslím, že by měl mít člověk svůj vlastní rozum a vědět, jestli na to má nebo nemá. To platí u všech tříd, které vídáme na našich přírodních tratích. Rozdíl je ale určitě i v obtížnosti okruhů. Zkusit si na 125SP Staré Město určitě není zase takový problém, pokud na motorce jezdit umíte a máte všech 5 pohromadě. Něco jiného je na stejné motorce začít v Hořicích.

O tom by nám mohl něco povědět známý český jezdec Kamil Holán, který jezdí třídu superbike. Kamil je ostřílený borec a má zkušenosti z velkého závodu, jako je Manx grand prix na ostrově Man. Vice o jeho začátcích se dočtete zde: http://roadracing.webnode.cz/news/kamil-holan/ 

Pro začínající jezdce nejlepší alternativou třída twin nebo 125cc sportproduction. O twinu a jeho úpravách si budeme více povídat někdy příště. Proto sledujte náš web, ať vám nic neunikne. Volba mezi 125 a třídou Twin není snadná, ale zatím je to tak, že Twin má menší provozní náklady, ale vyšší pořizovací cenu. Ve třídě SP125 je zatím větší konkurence jezdců a jezdí se i na dromech.

Proč zrovna přírodní tratě?
To je velmi jednoduché - atmosféra je nepopsatelná. Symbióza pořadatel – závodník – divák,kterou jinde nenajdete.  Adrenalin je droga, kterou všichni účastníci těchto závodů vyhledávají. Na mě osobně ta atmosféra dýchne hned v pátek, když přijedu na místo. Srdce mám rozpumpované natolik, až mám chvílemi pocit, že ho ztratím. Balíky obmotané kolem lamp, domů, stromů a dopravních značek. Když vyjedou na trať závodní stroje a vidím ty davy  lidí, co hltají jednoho jezdce za druhým, tak mi dochází, jak je czech road racing více a více populární mezi fanoušky silničních motorek. V neposlední řadě jsou „přírodňáky“ mnohem méně finančně nákladné na závodění, než autodromy. Na druhou stranu jsou mnohem nebezpečnější, ale to je prostě fakt, se kterým musí všichni počítat.

Jak mám tedy začít se závody? 
Nejlepší možností je volné ježdění s agenturou na okruhu. U nás je těchto agentur několik, ale nejznámější je agentura racetrack, která vám nabízí rozdělení do čtyř skupin podle výkonnosti. Na těchto akcích máte zajištěnou odbornou pomoc techniků ohledně nastavení motorky, výběru pneumatik atd. Prostě cenné zkušenosti do začátků.

Možná si říkáte, kolik takové ježdění na okruhu stojí? Ceny jsou přijatelné. V ceně máte 5x20 minut na okruhu + závod. To se ale liší podle toho na jakou akci vyrazíte. Váš první zážitek na okruhu se vejde bez problému do 4000kč za celý den ježdění.

Více informací na webu www.racetrack.cz.

Pro začátek vám na volné jízdy s agenturou postačí motorka do běžného provozu. Výhodou je, že se na okruh dopravíte klidně po vlastní ose. Ovšem je lepší si den předem odmontovat z motorky komponenty, které by se vám mohli při pádu poškodit. Například: zrcátka, blinkry a vše co nepotřebujete. Určitě všichni víme, jak jsou náhradní díly drahé, tak by byla škoda je zničit. Na okruhu byste si je stejně museli zalepit lepicí páskou, abyste ostatní při jízdě neoslnili. Motorku na okruh pak logicky dopravíte v dodávce nebo na vozíku za autem.
Pokud máte na okruhu naježděné potřebné kilometry a cítíte se na opravdový road racing, tak je čas to konečně zkusit.
Ale nemyslete si, že když se párkrát svezete na okruhu, tak z vás bude Valentino Rossi. K závodění na přírodních tratích vám nestačí jen rychlá motorka!  Přírodní trať je o hlavě, rukách a pak té rychlé motorce. Přírodní okruh je hlavně o hodně jiné závodění, jiný povrch, jin poloměry zatáček atd.. Proto nepřeceňte své síly.

Jak získat závodní licenci?
1.
Podáte si žádost o licenci prostřednictvím kteréhokoli střediska SMS  (středisko motocyklového sportu).
2.
Musíte projít lékařskou prohlídkou.
3.
Po absolvování jezdecké školy a po splnění všech podmínek vám škola vystaví doklad.
4.
Tímto dokladem se prokážete na středisku SMS a obdržíte hotovou licenci.
5. Každý jezdec je povinen si sjednat své osobní úrazové pojištění pro motocyklový sport.

Pro více informací kontaktujte středisko SMS
http://www.autoklub.cz/text/151-sms-szm.html
http://www.motocams.cz/cams/jezdci

 

Když máte licenci, tak už stačí jen podat přihlášku do závodu, zaplatit startovné a vydat se na cestu do depa. Přípravy máte za sebou a road racingová kariéra je před Vámi. Hodně štěstí všem začínajícím.


Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz