Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
125 SP
V tomto článku se podíváme na velmi populární kategorii 125 SP. Postupně si představíme všechny kategorie Czech Road Racingu.
Jedná se celým názvem o kategorii 125 Sportpruduction – zkráceně 125 SP – lidově eSPéčka nebo taky Dakšny. Jde o upravené, produkční, jednoválcové, dvoutaktní motorky převážně značek Aprilia a Cagiva (modely RS 125 a Mito 125), ale občas závody obohatí i stroj jiné značky. Donedávna jste si tyto stroje mohly pořídit v obchodě pro normální silniční provoz. Díky ekoterorismu se tyto stroje podařilo úspěšně z trhu vytlačit. I jako příznivec 4T stojů musím uznat, že a trhu chybí a doufám, že se na závodech ještě dlouho udrží. Mohlo by se zdát, že tato nejslabší domácí kategorie bude nuda a budou jí jezdit jen začínající jezdci. Ani jedno z toho není pravda. Pole čítá klidně i přes 30 jezdců a je to třída, která většinou zaplní plný startovní rošt. Kategorie nemá jednoho jasného favorita a aspirantů na bednu je vždy celá řada. A ostřílených borců zde najdete také hodně.
Pokud chcete s road racingem začínat, tak 125 SP je určitě vhodná volba. Ojetou 125 dnes seženete poměrně levně, a když své úpravy udržíte ve správných regulích, můžete okusit road racing z druhé strany. Samozřejmě stroj není jediná podmínka k závodění – na to se ale podíváme jindy.

Zde uvádíme výčet základních pravidel
Například celková váha motocyklu nesmí klesnout pod 110kg bez paliva a oleje. Převodovka musí mít max. 6 rychlostí (7 u Cagiva Mito u některých ročníků). Musí být použity pneumatiky pro standartní provoz (kromě mokrých v případě mokrého závodu). Výfuk může být měněný (maximální hluk 96dB s tolerancí 3dB). Musí být odstraněny světla, stojany, madla a stupačky spolujezdce, držák SPZ atd.
V celku ale zůstává motorka v hodně továrním stavu. A je to tak dobře. Díky tomu jsou tyto závody tak obsazené a koneckonců i divácky zajímavé.
Bohužel, občas se objeví spory o správnosti některých úprav a to určitě závodům nikdy nepřidá. Ale spory jsou u každého sportu. Doufejme tedy, že se každý bude chovat čestně a budeme ještě dlouho vídat tyto napínavé závody na domácích tratích.

Pro zajímavost
125 SP na domácích okruzích v číslech (rok 2012 – nejrychlejší kola závodu)
Staré Město u Uherského Hradiště – 1:57:920 – průměr cca 128km/h
Hořice – 2:40:317 – průměr 115,6km/h
Ostrava – Radvanice – 2:03:442 – průměr 102,1km/h
Praha – Strahov – 1:31:250 – průměr 98,6km/h
Těrlicko – 3:02:937 – průměr 120,0km/h
Kyjov – 1:30:833 – průměr 122,795km/h

Letos můžete tuto kategorii na přírodních okruzích vidět
4.5.2013 – 5.5.2013 Staré Město u Uherského Hradiště – Slovácký okruh
18.5.2013 – 19.5.2013 Hořice – 300 ZGH
15.6.2013 - 16.6.2013 Hořice – Česká TT
13.7.2013 – 14.7.2013 Ostrava Radvanice – Okruh Františka Bartoše
20.7.2013 – 21.7.2013 Volárna – Volárna road race
10.8.2013 – 11.8.2013 Praha Strahov – Štít Strahova
31.8. – 1.9. 2013 Těrlicko – Havířovský Zlatý Kahanec na Těrlickém okruhu
7.9.2013 – 8.9.2013 Kyjov – Kyjovský okruh

Fotky této kategorie ze sezóny 2012 najdete na tomto odkazu.
A jestli chcete vidět jak takové dvoutaktní závodění na SPéčku vypadá tak doporučuji toto video od Lukasze Czajky z Polska.


Nakonec tu pro Vás máme otázky pro jezdce této kategorie a jejich odpovědi

Proč jezdíš právě 125SP?
Olin Hanák #17: Pro začátek to byla nejvhodnější kategorie, kterou jsem mohl jet a taky proto, že se mi tyhle závody líbí pro jejich oblíbenost kdy je při každém závodě plné startovní pole a je to jedna z nejzajímavějších tříd.
Lukáš Bělič #666: Je to pěkná třída. Je asi nejvíce naplněna a nemusí se při závodech spojovat s jinou kategorií, což mnohokrát plete diváky a pro jezdce to taky není ideální. Jinak náklady na provoz jsou nižší, protože SP má jeden válec, píst, kliku…
Radim Daniel #96: Mám rád dvoutakty a cenově je tato třída nejdostupnější.
Martin Sedlo #333: Je to pro mne, začínajícího jezdce nejdostupnější třída a finančně nejvíc vyhovující. Navíc mám maximální technickou i závodnickou podporu svého otce.

Jaké má tvoje motorka technické parametry? Výkon, hmotnost atd.
Lukáš Bělič #666: Výkon je tajný a motorku jsem ještě nevážil. 
Radim Daniel #96: To netuším 
Martin Sedlo #333: Motorka je Cagiva Mito, zdvihový objem je 125 ccm. Minimální hmotnost motocyklu je 110 kg bez oleje a paliva podle technických pravidel na rok 2013. Výkon se pohybuje kolem 35 hp i výše. Převodovka u Mita může být sedmirychlostní i šestirychlostní. Objem nádrže 14 l.

Jaké má tvoje motorka úpravy oproti originálu?
Lukáš Bělič #666: Závodní kapoty, závodní pneumatiky (to mají všichni). Jinak mám závodní tlumení, zapalování, válec a výfuk. Lehká kola. A hlavní jsou závodní samolepky na kapotách!!! :-D
Radim Daniel #96: Upravený motor p.Sedlem, jiný výfuk, zadní tlumič a ostatní drobnosti nezbytné k závodění.
Martin Sedlo #333: Není jich mnoho, jsme limitovaní technickými předpisy této třídy, ale jen tak co mě zrovna napadá tak oproti originálu je jiná řídící jednotka CDI, zadní tlumič pérování, brzdové destičky, výfuk včetně koncovky, válec + hlava válce.

Pro zajímavost – jakou má motorka maximálku? A kde jí na našich přírodních okruzích dosahuješ?
Lukáš Bělič #666: Maximálka u SP není důležitá, důležité je správně nepřevodovat motorku. Takže někdy nižší maximálka znamená lepší čas na kolo.
Radim Daniel #96: Nevim kolik to jede (mám sundaný tachometr). Nejrychlejší rovinka je určitě v Těrlicku.
Martin Sedlo #333: Maximální rychlost je ovlivněná převodem na dané trati, největší maximální rychlost na našich přírodních okruzích je v Těrlicku, kde může být kolem 175 – 185 km/h.

A co spotřeba? Je třeba jiná podle toho jaký jedeš okruh? Zkoušel si to někdy počítat?
Lukáš Bělič #666: O to se starají mechanici, ale nejsem ještě v takovém levelu, abych počítal mililitry. Paliva se dává tolik, aby nedošlo před cílem. 
Radim Daniel #96: Ne tohle neřeším.
Martin Sedlo #333: Spotřebu jsem nikdy nepočítal, takže netuším, snad cca 8 – 10 l. Ale většinou bývá ovlivněna profilem trati.

Kdyby chtěl někdo začínat (nebo sponzorovat třeba Tebe) kolik stojí sezóna cca na Spéčku? (bez stroje samotného)
Lukáš Bělič #666: To se nedá jednoznačně vyčíslit. Jen náklady na jeden závod jsou kolem 5000 (startovné, benzín, oleje, cestovné). Do toho příprava motorky, pneumatiky, licence, pojištění, atd. Záleží na počtu závodů, na vzdálenosti okruhů od bydliště, na počtu motorek,….
Radim Daniel #96: Když se to nebude moc srát, tak okolo 70 000 na 6 závodů a pár svezení na letišti.
Martin Sedlo #333: Pro někoho kdo chce začít v téhle třídě tak krom toho že koupí motorku, tak žádné velké výdaje mít nebude na přírodní okruh mu stačí jedny gumy na sezonu, benzín, olej, startovné, doprava a většinou generálka motoru na sezonu. Výdaje na jeden závod – cca 5 – 6 tis.
Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz