Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
Co je to Road Racing?
Tento článek je určen hlavně těm, kteří si tak nějak říkají: „ Co to vlastně je ten road racing? Jak to vzniklo? Proč to ty lidi dělají? Je to nějaký seriál?“ Na to se tento článek bude snažit hledat odpověď. Takže pro ty, co jsou v naší fotogalerii to opravdu není :). Ti o tom vědí asi více, než autor článku sám.
Jak už název napovídá, jedná se o motoristický sport a to o „silniční závodění“. U nás se často používá výraz „závody silničních motocyklů na přírodních okruzích“. Co je silniční motocykl asi všichni vědí, ale co přírodní okruh? Často se mi stává, že si někdo představí přírodní okruh jako nějakou polňačku, ale tak to fakt není! Jde o okruhy, které nejsou postaveny za účelem závodění, ale pro normální celoroční provoz. Jinak řečeno, uzavře se několik silnic či ulic a na nich se závodí. Dnes už to někomu přijde jako zvláštní, ale tak se závodilo více méně až do 80tých let naprosto běžně a jezdilo se takto i mistrovství světa. Proto se často setkáte s názorem, že toto závodění má obrovskou tradici. A je to tak. Jenom se tomu dnes říká trochu jinak.

Road Racing u nás
Obecně v České republice má road racing obrovskou tradici a je jenom dobře, že za poslední léta prožívá své znovuzrození. Čím to ale je, že právě u nás? Možná proto, že jsme velmi průmyslovou zemí, kde se vždy vyrábělo i spousta pěkných a rychlých motorek. No a když se k tomu přidá trochu té soutěživosti, tak jsou závody na světě. Nebyl snad okres, kterého by se závodění nějak nedotklo. Závodilo se za desetiletí na tolika místech, že snad není nikdo, kdo by si pamatoval všechny. Krize pro road racing přišla na přelomu 80. a 90. let. Najedou to byly automotodromy, kam se přesunulo to „velké“ závodění. Začátkem nového tisíciletí se ale začala situace vyvíjet k lepšímu. Vedle tradičních Hořic se začaly obnovovat či zakládat nové okruhy. Dnes se můžete kochat tímto sportem ještě v Ostravě – Radvanicích, Těrlicku, Kyjově, Starém Městě u Uherského Hradiště a od roku 2012 i v Praze na Strahově. A doufejme, že se tento výpis ještě rozšíří. Počtem závodů, ale i závodníků se řadíme k největším road racingovým velmocem jako jsou Britské ostrovy (hlavně Irsko a Man) a dnes i oblast Beneluxu a Německa. Bohužel motosport není vždy jen v oblibě a tak o své přežití teď bojuje hlavně okruh v Kyjově. (můžete ho podpořit v anketě na pravé straně stánek města Kyjov http://www.mestokyjov.cz/)

Road Racing ve světě
Středobodem světa road racingu je bezesporu ostrov Man v Irském moři. Jezdí se zde nejstarší závod světa a to od roku 1907 Isle of Man Tourist Trophy. Mimo jiné se zde pořádají další road racingové závody. Co se týče počtu závodů a největší jezdecké líhně, tak se musíme zmínit o Irsku, kde najdete opravdu neuvěřitelné okruhy a neuvěřitelné jezdecké výkony. Poslední roky vznikl zajímavý seriál závodů i na kontinentu. Jedná se o seriál IRRC, který můžeme vidět v Nizozemí, Belgii, Německu a díky Těrlicku i u nás. Určitě po světě najdeme spoustu dalších závodů a míst kde to v tomto směru žije – třeba Čínské Macau. Je to trochu divná představa, ale ono Macau vždy až tak úplně Čína nebyla a dodnes se tam drží krásný městský závod. Takové Monaco pro motorky, kde i naše země má už skoro pravidelně svého zástupce.

Proč to ty lidi dělají?
Ono se to těžko hodnotí z pozice nejezdce. Často ale slyšíme slova jako je tradice, atmosféra, adrenalin atd. Zajímavá je především ta tradice. Když se podíváte do startovního pole dnes a do startovního pole 20 let zpět, tak tam často uvidíte stejná jména. Rodin, kde se dědí tato tradice, je opravdu hodně a je to tak dobře. Nejznámějším příkladem jsou určitě Dunlopové ze Severního Irska, ale i u nás není problém něco podobného najít. Co se týče atmosféry tak je to asi jasné. Podívejte se, kolik lidí přijde na motodrom na mistrovství republiky a jak daleko jsou od závodníků a jak je tomu u přírodních okruhů. To mluví za vše. No a s adrenalinem je to asi pochopitelné, jak to jezdci myslí. Nesmíme ale zapomínat na ty okolo. Mechaniky, pořadatele, sponzory a soustu dalších lidi. Věnují tomu opravdu hodně času a převážně z toho vůbec nic nemají – nic hmotného. Radost ze závodů jim prostě stačí a doufejme, že to tak co nejdéle vydrží.

Seriály, hodnocení a bodování
To je bezesporu pro nového diváka a fanouška nejsložitější pochopit. Není to tak jednoduché jako u F1, MotoGP, WSBK a jiných. Road racing nemá žádné mistrovství světa ani Evropy. Co se týče nějakých oficiálních seriálů tak asi neprestižnější je Irské mistrovství. Po této road racingové velmoci se Česká Republika stala v roce 2010 druhou zemí, která měla oficiální mistrovství republiky. Netrvalo to ale dlouho bez problémů. Ale o tom se ještě zmíním. Dalším šampionátem, který je na vzestupu je již zmiňované IRRC (International Road Racing Championship). Ten se jezdí od roku 2003 a byl založen na 3 závodech v Německu, Belgii a Holandsku. Dnes už se jezdí závodů 5 a jeden je u nás v Těrlicku.Neoficiálním známým hodnocením je Duke Road Racing Rankinks. Road racing je ale i o dílčích úspěších. Závody, které se spíše než do nějakého seriálu počítají jako samostatný, ale velký úspěch. Příkladem je hlavně TT Isle of Man. Vítězstvím v jakékoliv kategorii se jezdec nesmazatelně zapíše do historie road racingu. To platí samozřejmě i o stříbrných a bronzových replikách – to je ale trochu složitější systém a o tom až někdy příště.Další závody, kde se úspěch zvláště hodnotí, jsou North West 200, Ulster GP (oba v Severním Irsku) a Macau (Čína).

Teď k tomu domácímu bodování. Po snaze bratrů Kočích (Larry a wusa) se v roce 2010 jel poprvé oficiální národní mistrák na přírodních okruzích. Ale moc dlouho nám to v té naší zemičce nevydrželo. Přišla trocha politiky a byly tu šampionáty 2. Jeden pod AČR a jeden pod CAMS. Takže z roku 2012 máme ve všech kategoriích 2 mistry republiky. Získali jsme zase jedno prvenství – snad žádná země na světě nemá 2 road racingové oficiální šampionáty. To je zmatek co? Smysluplnější bylo v roce 2012 hodnocení Pavla Kočího (tzv. wusa cup), který oba seriály prostě sečetl a vyhlásil dohromady, byť bez žádné oficiality. V roce 2013 už bude snad situace klidnější. Doufejme, že se pojede šampionát pouze jeden a jak k tomu mocipáni dojdou to už je na nich. Jestli se někdo pročetl, až sem, tak jsem rád. Snad vám to trochu pomohlo se v road racingu zorientovat.
Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz