Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
Zvláštnosti na Isle of Man TT – nejdelší okruh světa
Asi nejznámějším specifikem závodu Isle of Man TT je okruh. Na tak dlouhé trati se dnes již nikde nezávodí. Dřív bylo běžné, že měl kdejaký okruh více, než deset kilometrů. Dnes je spíše výjimkou, pokud je to více, než šest kilometrů.

Okruh, na kterém se závodí na Isle of Man TT nese jméno Mountain Course a je dlouhý 60,725 km. Od první TT v roce 1907 se změnil jen minimálně. Má 219 zatáček. Je to jako 11 okruhů v Brně, nebo 12 okruhů v Hořicích. Všechny aktuální české road racingové závody jsou kratší, než jedno kolo na ostrově Man.

Rekord tu aktuálně drží Petr Hickman, který to objel za 16:42 a to znamená průměrnou rychlost 218 km/h. Trať je hodně rozmanitá. První dvě třetiny jsou prakticky v údolích potoků a sem tam se trať někde narovná. Často panuje názor, že to tu musí být samá rovinka vzhledem k rychlostnímu průměru. Ale není to tak. Těch vyloženě rovných úseků je minimum. Slavná je určitě část přes hory. Začíná v městě Ramsey, kde závodníci stoupají prakticky od moře až do horských sedel pod nejvyšší horou ostrova. Nejvyšší bod je pak ve výšce 422m v pasáži zvané Hailwood's Height. Trať je rozmanitá i co se týče rychlosti. Na několika místech závodníci na litrech jedou přes 300 km/h, ale jsou místa, kde jedou skoro krokem. Top speed se měří na konci rovinky v Sulby. Nejvíce tam jel Bruce Anstey, kterému naměřili 318 km/h. Závodníci ale často říkají, že z kopce k zatáčce Hillberry se jede ještě rychleji.

Závodění na tak dlouhém okruhu si vyžaduje na dnešní dobu extrémní opatření. Například na jeho zabezpečení potřebujete po dva týdny stovky dobrovolníků, kteří jsou na okruhu během TT i více, než 100 hodin. Závodníci se pak musejí trať učit někdy i roky. Vždyť v kvalifikačním týdnu jen málo kdo najede více, než 20 kol. Závod samotný je pak velmi náročný. V neprestižnějších závodech se jede na 6 kol a to je vzdálenost jako z Prahy do Ostravy. A tady to znamená z Prahy do Ostravy na rozbité okresce plné skoků, slepých zatáček a dalších nástrah. Závodníci musejí každá dvě kola dotankovat a u silnějších kubatur se mění i zadní kolo. To se jinde na road racingu prostě nedělá. 

TT je specifická i pro diváky, kteří vlastně vidí závodníky jen párkrát za den. O to větší to pro ně je svátek. Dění závodu většinou celá zatáčka sleduje pomocí rádia. Rozhlas jako na českých závodech tu samozřejmě nikde není. U trati lidé hlavně v závodním týdnu tráví klidně i 10 hodin. Přivezou si pivo, gril a někdy i zahradní nábytek. Na závodníky se tu čeká někdy i hodiny, ale nikomu to moc nevadí. Prostě to tu tak chodí roky.

Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz