






Přípravy na Macau GP
Na Macau GP
je složitá už samotná příprava. Je to na konci sezóny daleko po posledním road
racingovém podniku. Jenže problém je ta vzdálenost. Dostat všechno do Číny
z východních Čech není nic snadného. Navíc tým neměl jen jednoho
závodníka. Český road racing reprezentoval Marek Červený a druhým jezdcem týmu
se stal mladý Angličan Daley Mathison, kterého čekala první zkušenost
s městskou tratí.
Marek k samotným přípravám řekl. „Dopravu věcí do Macau máme dobře zmáknutou. Bednu s motorkou pošleme 14 dní předem letecky do Číny a po našem příletu už na nás čeká v boxu. Na Macau jsou v boxu vždy čtyři jezdci, takže pro nás byla připravena polovina a pro mě konkrétně čtvrtka boxu.“
Cesta do Macau a přípravy před
závodem
Samotná
doprava týmu na místo je hodně náročná. Letí se přes sedm časových pásem a
většinou to obnáší několik přestupů. Tým dorazil do Macau 11. listopadu. Tedy 4
dny před prvním tréninkem. Je pak čas na rozkoukání, aklimatizaci a tak dále.
Tradiční je také procházka trati Marka Červeného s mechanikem Jirkou
Látrem. Přeci jen se silnice celý rok používá k pro hodně hustý čínský
provoz a je potřeba zjistit, co se změnilo.
Zahájení závodu probíhá oficiálně i s výstavou motocyklů, kterou jsme si tradičně hodně užili. Ve středu před prvním tréninkem je pak na řadě potřebná rozprava s jezdci. Zdejší trať má velká specifika a preciznost rozpravy tomu odpovídá.
První tréning
Ve čtvrtek
15. listopadu v 7:30 ráno čekal jezdce první trénink. A letos to bylo
hodně nervózní seznámení s tratí. S výsledkem jsme byli velmi
spokojeni, ale ty nervy...
Marek Červený:
V prvních kolech se vždycky
seznamuji s tratí. Po roční pauze se vždy v rámci dlouhého hodinového
tréninku snažím dostat do tempa. Začátek byl trochu nervózní, a jak jsem trochu
tušil, hned ve druhém kole přišla červená vlajka. Pád nováčka. Uklizeno a opět
na trať. Po chvilce to samé. Pád dalšího nováčka a hořící motocykl na trati.
Opět uklizeno a konečně jedeme. Sedlo mi to, cítil jsem se dobře a osmé místo
mě potěšilo.
I tým byl spokojený. Marek začal velmi dobře, nováček Daley Mathison se také s tratí postupně seznamoval a bylo z toho prozatím třiadvacáté místo.
Kvalifikace
Harmonogram
v Macau je hodně zvláštní, protože motorky jsou jen jednou z mnoha
kategorií, která se pere o drahocenný čas na dráze. První část kvalifikace se
odjela ve čtvrtek odpoledne. Ta druhá pak v pátek brzo ráno. Lámání
chleba, v podobě boje o startovní pozice, bylo opět dost nervózní. Času není
mnoho a jezdci si nechávají rychlá kola samozřejmě na konec kvalifikací. Záleží
ale trochu i na štěstí. K opravdu rychlému kolu je také potřeba volnější
trať bez pomalejších jezdců. Po tréninku jsme provedli drobné změny
v nastavení, ale z časů všech konkurentů bylo jasné, že na trati
přibily nějaké ty nerovnosti a dosáhnout časů z loňska nebude snadné.
Marek
Červený:
Nastavení motorky bylo ok. Dělal jsem ale
drobné chyby. Trať je navíc rok od roku v horším stavu. Z první
kvalifikace jsem vyšel jako třináctý. Do druhé jsem nastoupil s jasnou
strategií posunout se vpřed na roštu. Čas se podařilo zlepšit, ale pozice
zůstala.
Daley Mathison se kvalifikoval jako čtyřiadvacátý. Před závodem jsme měli nad čím přemýšlet. Marek zajel čas 1,3s za první desítkou. Okolo něj to bylo hodně vyrovnané a to slibovalo vyrovnaný závod.
Závodní sobota
Závod
motocyklů je vrcholem sobotního programu na Macau GP. Mezi poslední kvalifikací
a závodem je značná pauza a tedy čas vše co nejlépe připravit. Závod už byl na
našich pilotech.
Marek
Červený
Start do závodu se mi podařil. Následná
rychlá pasáž a první pravá pomalá zatáčka je vždycky složitá. Po projetí držím
stále dobrou pozici a začínám být klidnější. Závod probíhá velmi dobře až do
chvíle, kdy jedu za Didierem Gramsem, kterému v jedné z rychlých
zatáček vypoví službu elektronika a zhasíná mu motor. Těsně se mu vyhýbám při
cca 180 km/h. Naštěstí nedochází ke srážce, ale musím ubrat a dostává se přede
mě Sam West a John McGuinness. West následně dělá chybu a já ho zase předjíždím.
Závod nakonec ukončuje tři kola před koncem červená vlajka po pádu dvou jezdců.
Jedenácté místo a jsem spokojen.
Když závod
končí červenou vlajkou, tak to není nikdy příjemná situace. Naštěstí nešlo o
fatální pády. Naši jezdci přijeli oba v pořádku. Marek vylepšil své
maximum na jedenácté místo. Je to zatím nejlepší výsledek pro českého závodníka
v historii závodu. Navíc při účasti v českém týmu. Jsme za to rádi.
Daley Mathison svou premiéru také zvládl a dojel jedenadvacátý.
Marek
Červený
Jasně že bych chtěl zajet ještě lépe, ale
letošní rok mě opět hodně naučil a to je pro mě důležité. Lepší pozici
v Macau jiný Čech zatím nezajel a motivuje mě to jít ještě dál. Velice rád
bych poděkoval panu Luďku Weagovi a jeho týmu Wepol racing. Skvěle připravený
motocykl i zázemí týmu mi umožnilo dosáhnout dobrého výsledku. Jsem rád, že
jsme společně zase něco dokázali.