Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
Superbike a TOP 30 časů v Hořicích
Královská třída, litry, superbiky, tácky, bajky, prostě jak chcete. Neznám moc lidí, kteří by se netěšili na závod litrů v Hořicích. V této třídě se posledních téměř dvacet let lámou traťové rekordy. I na tak technické trati, jakou hořický okruh bezesporu je, jsou těžké a extra silné litry nejrychlejší třídou. Závodění na více než dvousetkoňové motorce na hořickém okruhu nejlépe vystihuje hláška rekordmana, že to je jako létat vrtulníkem v obýváku. Kdo že je ten rekordman? Kolik lidí se už dostalo pod uznávaný čas 2:20? Koukněte do žebříčku třiceti nejrychlejších.

1.     Marek Červený (CZE) – 2:14,761 (137,577 km/h) – 2016
Rekord na 600 a rekord na 1000. První kdo jel pod 2:15. Potřebuje to další komentář? Mára je v Hořicích prostě doma a teď je v nejlepší formě.

2.     Didier Grams (GER) – 2:14,805 (137,532 km/h) – 2016
Didi Grams byl v roce 2016 na krátko držitelem traťového rekordu a moc by ho chtěl zpět do svých rukou. Jestli teď má někdo na to porazit Máru doma v Hořicích, tak právě Didi. Vždyť za jeho časem zaostal jen o 170 cm, když to přepočteme na délku.

3.     Sebastien Le Grelle (BEL) – 2:15,185 (137,145 km/h) – 2017
Nevím, kdy Hořice zažijí ikoničtějšího borce. Seba si budeme dlouho pamatovat. Profesorský styl a kolo jako kolo. Nikdy nezapomenu na jeho první návštěvu, kdy mi po sobotě říkal, že to není trať pro něj a že si moc nevěří. Druhý den s Kamilem vylepšovali rekord okruhu. Skromný, noblesní, přátelský. Letos ho už neuvidíme a to je velká škoda. Jezdec,  který i daleko po čtyřicítce má na to posouvat rekordy v Hořicích.

4.     Vincent Lonbois (BEL) – 2:15,245 (137,075 km/h) – 2016
Těžko se to zpětně posuzuje, ale minimálně za posledních deset let podle mě nejlepší jezdec, kterého jsme v Hořicích mohli vidět. Zajet tento čas při první (a pravděpodobně poslední) návštěvě Hořic? To je prostě velký jezdecký výkon. Vincent je zároveň nejrychlejší nováček, který se v Hořicích kdy představil a tento titul mu možná ještě nějaký čas vydrží.

5.     Petr Bičiště (CZE) – 2:15,850 (136,474 km/h) – 2017
Kdo by před pěti lety řekl, že Petr Bičiště z Nového Bydžova pojede 15 v Hořicích a bude se honit s evropskou špičkou. Být vteřinu za rekordem sice znamená, že nejste nejlepší, ale rychlost to je pořád neskutečná.

6.     Kamil Holán (CZE) – 2:15,975 (136,349 km/h) – 2017
Kamil všechny mile překvapil v roce 2015, když stanovil nový traťový rekord, když se tahal v senzačním souboji s Le Grellem. Vloni svůj osobák výrazně posunul. K šestému místu drží ještě čtvrtý nejrychlejší čas na 600. Prostě všestranný borec.

7.     Michael Pearson (NIR) – 2:17,445 (134,860 km/h) – 2013
Legenda hořického okruhu. Pětinásobný vítěz Zatáček stanovil v roce 2013 nový rekord, jako první jel pod 2:17 a všichni jsme si tak trochu mysleli, že bude platit dlouho. Vydržel dva roky.

8.     Johan Fredriks (NED) – 2:17,849 (134,495 km/h) – 2017
Johan jel Hořice už čtyřikrát a rok od roku se posouvá kupředu. BMW vyměnil za Kawu a pořád ukrajuje cenné desetinky.

9.     Erno Kostamo (FIN) – 2:17,903 (134,442 km/h) – 2017
Třetí nejrychlejší nováček a nejrychlejší Fin, který kdy Hořice jel. Kostamo je road racingová naděje. Jestli půjde vše dobře, tak ho letos uvidíme v IRRC bojovat o první trojku.

10. Aleš Nechvátal (CZE) – 2:18,063 (134,289 km/h) – 2015
Alda měl nejlepší formu v Hořicích hlavně v sezóně 14 a 15. Z těch sezón taky pochází jeho osobák a oprávněné umístění mezi deseti nejrychlejšími.

11. Jiří Dražďák (CZE) – 2:18,254 (134,101 km/h) – 2010
Jirka byl dvakrát rekordmanem hořického okruhu. Tímto časem si vzal rekord zpět při svých posledních zatáčkách. Vydržel tři sezóny. Zajel ho na Yamaze R1 předminulé generace. Neskutečný výkon z dřívějšího i dnešního pohledu.

12. Jochem van den Hoek (NED) – 2:18,379 (133,980 km/h) – 2016
Jochem už své maximum bohužel nezlepší. Jeho čas ale bude připomínkou toho, jak skvělý to byl závodník. A nejen to…

13. Pavel Tomeček (CZE) – 2:18,726 (133,644 km/h) – 2017
Vloni si ke své spokojenosti výrazně vylepšil osobák a potvrdil, že patří do širší kontinentální špičky road racingu. Deváté místo v loňské klasifikaci IRRC to jenom potvrzuje.

14. Petr Čermák (CZE) – 2:19,000 (133,381 km/h) – 2007
Ex rekordman a první borec, který jel Hořice pod 2:20. Tenkrát masivně posunul traťák a dodnes jet 19 rovných znamená sakra odvahu a zkušenosti. Po skoro jedenácti letech čím dál více neuvěřitelný výkon. Představte si Yamahu R1 v roce 2007 a dnešní Kawu nebo BMW. To je jiný svět.

15. Danny Webb (GBR) – 2:19,055 (133,329 km/h) – 2017
Danny je další nadějí road racingu. Zkušenosti a rychlost z dromů bezesporu má. Při prvním vystoupení v Hořicích tam fouknul nízkých 19 a letos ho uvidíme znovu a to hned dvakrát. Jestli mu vše vyjde, tak se jistě dočkáme výrazného posunu tímto pořadím.

16. Lukas Maurer (CHE) – 2:19,109 (133,277 km/h) – 2017
Mladý Švýcar je velkou nadějí kontinentální road racingu a podle mě jeden z nejlepších závodníků IRRC. Má trochu divoký styl, který předvedl v srpnu při iRRC i v Hořicích. Nebýt jeho pádu, mohl mít osobák úplně jinde. Vždyť už v kvaldě jel 17. Ale tak hlavně že je OK a letos se tobogánem do města pustí znovu!

17. Petr Zrzavý (CZE) – 2:19,415 (132,984 km/h) – 2013
Petrovi nikdo neřekl v Hořicích jinak, než Mrtvola. Poslední roky, kdy road racing jezdil na Suzuki, fakt válel. Na dnes už vývojově deset let staré motorce je čas pod 20 velmi slušný výkon. I po pěti letech se Mrtvola drží v TOP20.

18. Leoš Hlaváček (CZE) – 2:19,474 (132,928 km/h) – 2013
Leoš zvaný Magda jel své maximum v Hořicích na minulé generaci Fároše. Teď už sedlá BMW, ale osobák je v Hořicích pořád stejný.

19. Dan Kneen (IoM) – 2:19,735 (132,680 km/h) – 2017
Dan Kneen, snad vůbec první Manx man v Hořicích. Napoprvé velmi slušný výkon, ale jeho maximum je o hodně dál. Pár dní po Hořicích byl poprvé v životě na bedně v Superstock TT na Manu. Jestli ještě někdy přijede, tak se s tímhle časem jistě nesmíří.

20. Timo Schönhals (GER) – 2:20,499 (131,958 km/h) – 2017
První 20 uzavírá Timo z Německa, který se zatím pod 2:20 nedostal, ale vloni k tomu neměl daleko. Jezdec IRRC má Hořice jako takového žolíka. Nikde se mu nedaří tolik, jako právě u nás a vloni mu to přineslo hodně bodů do celkové klasifikace.  Jenom se podívejte, jaká jména nechal se svou Yamahou za sebou.

21. Thomas Wendel (GER) – 2:20,670 (131,800 km/h) – 2014

22. Shaun Anderson (NIR) – 2:20,736 (131,736 km/h) – 2017

23. Vincent Guillermin (FRA) – 2:21,082 (131,413 km/h) – 2009

24. Alessandro Polita (ITA) – 2:21,117 (131,380 km/h) – 2017

25. Vítězslav Bican (CZE) – 2:21,120 (131,378 km/h) – 2009

26. Matti Seidel (GER) – 2:21,166 (131,335 km/h) – 2015

27. Josef Lukšík (CZE) – 2:21,255 (131,252 km/h) – 2017

28. Miroslav Pažitný (CZE) – 2:21,446 (131,075 km/h) – 2012

29. Roman Boček (CZE) – 2:22,136 (130,439 km/h) – 2007

30. Michal Filla (CZE) – 2:22,283 (130,304 Km/h) – 2010

Je vidět, že máme silnou první šestku. Za nimi je celkem značná propast. Bohužel z první šesti letos dva až tři borce neuvidíme. Přijdou ale další a historie okruhu se bude psát dál. Letos nás čeká Danny Webb, který nebude chtít zůstat na 2:19, přijede Jamie Coward, má jet i mistr světa endurance Mattiew lagrive, vloni ukázal své možnosti Erno Kostamo a třeba Lucas Maurer má našlápnuto taky minimálně na 2:16.

Otázkou času je, kdy padne hranice 140 km/h průměrné rychlosti. Tuto otázku jsem nadhodil tady na webu někdy před lety a strhla se diskuze nad tím, jestli se to někdy vůbec stane. Jsem si jistý, že ano. Odpovídá tu času 2:12,429. Letos to asi nebude, ale buďte v Hořicích u toho. Vždyť 130 padlo už před jedenácti lety.

Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz