Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
MČR pod CAMS – jedna z možností pro sezónu 2018
CAMS má už dlouho zveřejněný svůj kalendář závodů pro letošní sezónu. Proto mu dáme přednost a z domácích šampionátů si ho představíme jako první. I letos se bohužel pojedou na našich tratích šampionáty dva a dnes se podíváme na první z nich.

CAMS znamená Českomoravská asociace motocyklového sportu a před pár lety usilovala o to stát se národní autoritou v oblasti motocyklového sportu. To se nepodařilo, ale víc to asi nemusíme rozebírat.

CAMS pořádá od svého počátku šampionát, který se převážně jezdil na přírodních okruzích. Za poslední léta se ale hodně změnil a z hlediska fanouška road racingu nutno uznat, že k horšímu. Zmizel Kyjov, což byla parádní trať. Vloni navíc odpadlo i Těrlicko – bezesporu největší závod šampionátu. Pozitivní byla změna okruhu v Kopčanech a obnovení závodů v Dymokurech. Přidala se i Jarní cena Brna na motodromu a nově i slovenské závody v Piešťanech a Trenčíně. Trenčín se nakonec vloni ani nejel a letos už v kalendáři nefiguruje.

Pracuje se ale na změnách. Organizace prý zvažuje, že se na některých podnicích nepojedou klasici, což by mohlo uvolnit prostor pro dvojzávod divácky atraktivnějších tříd. Vyznavači klasiků nechť prominou, ale to by byla změna, kterou české závody potřebují. Všeobecně by pomohlo snižování počtu tříd a posun k modelu dvou závodů v neděli pro každou atraktivní třídu, ale o tom jindy.

Každopádně zatím nejsou žádné oficiální informace a třídy budou s největší pravděpodobností vypsány jako v loňském roce.

125 SP – produkční dvoutakty 125 ccm – loňský mistr Eduard Werner
125 GP – závodní dvoutakty 125 ccm – loňský mistr Patrik Kolář
250 SP – produkční dvoutakty 250 ccm – loňský mistr Petr Kunz
400 SSP – čtyřtaktní čtyřválce o objemu do 400 ccm – loňský mistr Milan Hanzlík
Supermono – čtyřtaktní jednoválce o objemu do 800 ccm – loňský mistr Daniel Zornweg (obhájil titul z roku 2016)
Twin – čtyřtaktní dvouválce o objemu do 650 ccm – loňský mistr Marek Stibor
do 600 ccm – rozuměj třída supersport – loňský mistr Richard Sedlák
nad 600 ccm
rozuměj třída superbike – loňský mistr Michal Prášek

K tomu ještě klasici do 175, 250, 350, 500 a 750.

Šampionát s názvem „MČR PŘÍRODNÍCH OKRUHŮ 2018“ letos bude zahrnovat tyto závody:

Jarní cena Brna - Automotodrom Brno, CZ
6.4.2018 - 8.4.2018
(foto: 2014201520162017)

Jarní cena na Masarykově okruhu v Brně je už klasické zahájení sezóny. Nejdřív jsem nemohl přijít na chuť tomu, že se závod na motodromu počítá do road racingu, ale musím uznat, že jezdcům tři dny na motodromu vyhovují. Za rozumné peníze se rozjezdí a vyzkouší techniku před prvním příroďnákem. Navíc je to pro mnohé z nižších tříd jediná možnost se svézt na relativně bezpečném motodromu v celé sezóně. Často se přihlásí i jezdci z agentur a naopak specialisté z motodromů a to je vždy zajímavé koření vidět nové tváře.

Vloni všechny potrápilo studené počasí a letos se pojede ještě o dva týdny dříve. Pořadatel si ale termínově nemůže na tak oblíbeném a vytíženém okruhu vybírat. Může být sníh, ale může být i dvacet. Apríl - znáte to.

9. Kopčanský motookruh - Kopčany
9.6.2018 - 10.6.2018
(foto: 201420152016)

Kopčany jsou vlastně jeden ze dvou reálně road racingových okruhů šampionátu. Je to poslední okruh vedoucí jen obcí, který zůstal poté, co se zrušil Kyjov. Oproti Jarní ceně ale závod trpí na o hodně slabší jezdecké obsazení. S Těrlickem, nebo závody v Hořicích se to samozřejmě také srovnat nedá. Paradoxně se tak stává, že vedoucí jezdci šampionátu po závodě v Brně do Kopčan vůbec nepřijedou a to je škoda. Největším tahákem je tam každoročně účast Marka Červeného a dalších jezdců z IRRC. Menší konkurence je ale na druhou stranou příležitostí, pro nová jména…

Velká cena Piešťan - letiště Piešťany, SK
6.7.2018 - 8.7.2018

Pořád nějak nemůžu zkousnout, že se ježdění na letišti říká road racing a když se k tomu přidá ten vznešený název podniku... No nic. Pravdou je, že Piešťany jsou u určité skupiny jezdců v oblibě. Kvalita startovních listin bývá ještě slabší než u Kopčan. Vloni tam ale zavítal třeba Michal Prášek, Tomáš Borovka, nebo Leoš Hlaváček. Letos je tu ale opět překryv s IRRC v Imatře, takže kompletní českou špičku čekat nemůžeme.

Dymokurský okruh - Dymokury, CZ
1.9.2018 - 2.9.2018
(foto: 20132014201520162017)

Do země, po které nese šampionát název, se závody vrátí až v září. Dymokury jsou oblíbené jak u jezdců, tak u diváků. Není to zase kdoví jak náročný přírodňák, ale závody mají pěknou atmosféru, což dělá částečně i konec sezóny a každoročně vysoký počet fanoušků u trati.

Je to zvláštní šampionát. Vloni se odjelo 5 závodů na 4 místech a třeba v litrech až sedmý závodník celkového pořadí jel všechny závody. V šestkách je situace o něco lepší, ale o něčem to vypovídá. Navíc úroveň Jarní ceny s ostatními závody celkem kontrastuje a získat body tam, je mnohem těžší, než na letišti v Piešťanech. Prostě to, že se stane jezdec mistrem ČR, v tomto šampionátu zdaleka neznamená, že je v dané třídě u nás nejlepší. To bohužel ale platí i o tom konkurenčním a to je škoda.

Musí se ale nechat, že z hlediska výsledků, vyhlášení a dalších akcí to má CAMS pěkně zmáknuté. Startovné bývá více, než lidové a pokud někdo chce s road racingem začít a nechce se mu hned pouštět do velkých závodů, tak tento šampionát je dle mého ideální volba. Pokud totiž odjede dotyčný všechny závody, má celkově naději na slušné umístění. Navíc je fajn, že je zde vypsán šampionát ve třídách supersport a superbike – tedy v těch nejprestižnějších a nejsledovanějších. To U Autoklubu ČR není poslední roky zvykem.

Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz