Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
IRRC Chimay – závodnický Woodstock
Třetí podnik letošního šampionátu IRRC se konal na tradičním okruhu v Chimay, kde se tento šampionát jede nepřetržitě od roku 2010. Jinak se tu závodí od roku 1926, i když se současným okruhem ten historický sdílí jen malou část. Tu nejhezčí samozřejmě. Podnik opět ovládli domácí jezdci, ale na přední příčky se dostal i jeden náš zástupce.

Chimay je skvělý podnik s osobitou image starých časů. Musíte se k němu tak trochu projíst. Na první pohled je to celkem nudná trať, prašné depo, kde je docela bordel a sociální zařízení nestojí za moc. Jezdíme s českou partou IRRC čtvrtý rok a za sebe můžu říct, že do Chimay se opravdu těším a když jsem se opět blížil do paddocku, tak se úsměv stále rozšiřoval. Jeden náš kolega to pojmenovat celkem výstižně. Je to takový Woodstock road racingu. Všude hraje hudba (někdy i dost dlouho a s hlasitostí si mistři hlavu nelámou), fanoušci u depa trápí své motory i v noci, prakticky celý den potkáváte lidi, co už popili „trochu“ toho místního silného piva a ráno je budíček v podobně Highway to hell od australských elektrikářů.

Pátek
Program začal už v pátek volnými tréninky, které proběhly bez problémů a větších nehod. Našim se celkem dařilo a nikdo nezaznamenal větší problémy s technikou. V depu bohužel ze zdravotních důvodů chyběl Aleš Nechvátal. Pro Josefa Lukšíka a Davida Kuželu to zase byla nová zkušenost a první seznámení s okruhem, který je snadný jen zdánlivě. Hlavně stará pasáž je hodně na srdce.

Sobota
V sobotu už v depu nervozita značně stoupala. Viděli jsme hodně červených vlajek a rozbitých motorek. Na programu byla kvalifikace pro všechny třídy a hlavně se blížil pořádně nacucaný mrak. Bohužel přišel o něco dříve, než měl a jezdci na twinech a i ti obou tříd v rámci IRRC měli druhou kvalifikaci na mokru. Většina jezdců tak zajela lepší čas v té dopolední. Výhodu měli jezdci, kteří jeli i volné závody (v rámci šampionátu BeNeCup) ve stejných třídách, protože najeli o mnohem více kol.

BeneCup Supersport
Kvaldu „místních“ šestek ovládl domorodec Laurent Hoffmann, který se v IRRC poslední roky spíš trápí, ale na domácí trati pořád umí. Druhé místo na startu obsadil německý Thomas Walther a první řadu doplnil další domácí borec Joffrey Deldycke. Naši se této třídy neúčastnili.

BeneCup Superbike
Pro Chimay, jakož to domácí závod na přírodě se dala opět dohromady dvojka týmu Herpigny Belux BMW, tedy Sebastien Le Grelle a Vincent Lonbois. Lonbois jede letos IDM a jako vítěz z minulého ročníku IRRC přírodní okruhy opustil. Chimay si ale nenechal ujít a svého kolegu pojezdil hned v kvalifikaci. Druhý tedy le Grelle a třetí byl další Belgičan Patrick Quintens. Prvním nebelgickým závodníkem byl německý Didier Grams na pátém místě. V patách mu byl náš Marek Červený. Skvěle se s okruhem seznámil finský nováček Erno Kostamo, který zajel hned v kvalifikaci skvělých 1:40 a obsadil sedmé místo. Petr Bičiště obsadil dvanácté místo. Do kvalifikace nastoupilo neskutečných 49 jezdců. Je vidět, že tento podnik táhne.

Twin
Dvouválce jsou v Belgii rozděleny na velké a malé. Ty menší jsou prakticky stejná třída, jako u nás (do 650 ccm). Ty větší se jednou jako „Thunder“ a je to spíš přehlídka postarší techniky, než nějaké velkolepé závodění. Každopádně pro nás klasické twiny byly v Chimay hodně rychlé a hodně zajímavé. Kvalifikaci jasně ovládl Xavier Denis z Francie, který má bohaté zkušenosti s těmi největšími závody road racingového světa. Náš David Kužela toho kvůli počasí na pro něj novém okruhu moc nenajezdil, ale deváté místo nebyl špatný výsledek a David s ním byl spokojený.

IRRC Supersport
Kvalifikaci šestistovek v rámci IRRC silně poznamenala odpolední průtrž, do které většina jezdců ani nevyjela a počítali se tak výsledky z první suché kvalifikace. O překvapení se postaral letos skvěle jedoucí Pierre Yves Bian, který nadělil vteřinu hlavnímu soupeři o celkový titul Joey den Bestenovi. První řadu doplnil další adept na celkové první místo v IRRC Thomas Walther. Laurent Hoffmann, který si zajistil pole position v BeNeCupu byl v IRRC až čtvrtý. Náš Kamil Holán spokojeně pátý a Vladimír Šnajdr jednadvacátý.

IRRC Superbike
Ani litrům nebyly dopřány dvě plnohodnotné suché kvalifikace. Pole position si zajistil Sebastien Le Grelle, který to stylově týmovému kolegovi vrátil. Druhý tedy Vincent Lonbois a třetí další belgičan Marc Fissette na nové Suzuki. Nejrychlejším zahraničním jezdcem byl opět Didier Grams tentokrát na čtvrtém místě. Marek Červený mu byl znovu v patách a jejich vzájemný souboj o druhé místo v IRRC začíná mít opravdu grády. Chimay svědčí i Petru Bičištěmu. Dařilo sem u i letos a v kvalifikaci z toho bylo velmi slušné deváté místo. Čtrnáctý byl nespokojený Kamil Holán, který chtěl odpoledne svůj čas ještě vylepšit, což mu déšť znemožnil. Pavel Tomeček byl dvacátý první a Josef Lukšík dvacátý devátý.

Večer pořádně sprchlo a depo začalo trochu plavat. Podobnost s Woostockem byla čím dál větší. Bahno všude.

Neděle
V neděli nebylo počasí o moc lepší. Za den snad 20x pršelo a trať vždy trochu oschla a přišel další déšť. Takový blázinec jsme v Chimay snad nezažili. Teda za poslední 4 roky vždy na těchto závodech sprchlo, ale co je moc, to je moc.

Program začal prvním závodem supersportu domácího šampionátu, který nebyl nijak dramatický a celkem s přehledem ho vyhrál pole man Laurent Hoffmann. Třetím místem ale příjemně překvapil Arnaud Seydoux ze Švýcarska, který se chystá na svou prvním Manx GP.

Následovaly domácí litry a to byl krásný závod. Ve skupince o první místo jel Le Grelle, Lonbois a náš Marek Červený. Marek se po závodě přiznal, že neměl chuť riskovat, když nešlo o body do IRRC a pokorně přiznal, že byl rád tam, kde byl. Tedy na třetím místě. Předním si to ale týmový kolegové několikrát prohodili a nakonec byl úspěšnější Vincent Lonbois. Petr Bičiště vytěžil z bojů ve velké skupině jedoucí o deváté místo desátou příčku.

Závod twinů, který se jel po litrech, podle očekávání zvládl nejlépe Xavier Denis. Náš David Kužela dojel spokojený na osmém místě.

První závod šestek pod IRRC nebyl nijak dramatický. Na čele dělili jezdce v pořadí den Besten, Bian a Walther velké mezery. Za nimi ale jela skupinka o pěti pilotech o čtvrté místo. Kamil Holán bohužel dojel až na jejím konci, tedy osmý. Vladimír Šnajdr dojel na poslední jednadvacáté příčce.

V závodě litrů pod IRRC si to znovu dávali Le Grelle a Lonbois. Skvělý souboj jako okopírovaný z posledních dvou let, kdy jezdili IRRC spolu. Co může divák víc chtít. V závěru závodu už začínalo pršet a pořadatel to celé o kolo zkrátil. Na stále mokřejší trati oba borci nijak neubírali a jelo se dost na hraně. Marek Červený se jich v druhé polovině závodu už nedržel a zkušeně si dojel pro jistou porci bodů na třetím místě. Jeho největší soupeř o druhé místo v šampionátu Didier Grams dojel až pátý, takže to bylo hodně dobré pro východočeského závodníka. Mimochodem je pravděpodobně prvním českým jezdcem, který se dokázal v Chimay dostat na bednu v královské třídě. Dominance místních jezdců byla po letech alespoň trochu nabourána. Bohužel v tomto závodě při souboji s jedním z německých soupeřů havaroval v šikaně Kamil Holán. Jezdec z toho vyvázl dobře, ale jeho BMW bylo značně poškozené a v jeho zázemí začal souboj s časem. Skvělý výsledek zaznamenal s osmým místem Petr Bičiště. Pavel Tomeček se nakonec dostal na slušné šestnácté místo a Josef Lukšík dojel pětadvacátý.

V průběhu dne nabývaly srážky na intenzitě a počasí se měnilo doslova každou minutou. Druhý závod supersportu pod BeNeCup se ještě stihl na suchu a z počátku to vypadalo na velké překvapení, když se do vedení dostal Švýcar Seydeux. Nakonec ho ale vyřadila technická závada a znovu vyhrál Laurent Hoffmann.

Domácí litry se opět staly show pro domácí duo Lonbois a Le Grelle. Tentokrát vyhrál první jmenovaný a tato dvojce nadělila třetímu v pořadí přes půl minuty. Naši závod vynechali a plně se soustředili na poslední závod IRRC.

Druhý závod twinů se jel už je v takovém dešti, že i já s foťákem jsem zalezl pěkně pod střechu. V tom by snad nejel ani motorkář v provozu - natož závodník. Na to doplatil David Kužela, který po ztrátě pásek z chladiče nedokázal v té záplavě udržet motor v přijatelné teplotě a raději odstoupil. Závod i na vodě vyhrál Xavier Denis.

V druhém závodě šestistovek pod IRRC předvedl one man show Pierre Yves Bian, který ukázal, že se na vodě opravdu nebojí. Své soupeře porazil rozdílem třídy. Vždyť druhý Thomas Walther ztratil jednadvacet vteřin a třetí Christian Schmitz (který se letos často dostává mezi nejlepší) další tři. Až čtvrté místo zbylo na Joey den Bestena, který si tak zkomplikoval cestu za druhým titulem. Joey si na zádech přivezl Kamila Holána, kterému voda určitě nevadí a mezi tím, co mechanici křísili jeho BMW, tak Kamil získal slušnou porci bodů za páté místo. Vladimír Šnajdr z mokrého závodu vytěžil parádní dvanácté místo a další cenné body.

Poslední závod, který zajímal českého fanouška, byla druhá runda litrů pod IRRC.  Kamilovo BMW se podařilo dostat na start, ale hned po zaváděcím kole Kamil raději opustil trať, protože ho zlobil elektronický plyn.

Se složitými podmínkami osychající tratě si nejlépe poradil Sebastien Le Grelle, který porazil týmového kolegu Vincenta Lonbois o tři vteřiny. Po dalších čtyřech vteřinách projel cílem Didier Grams, který to na vodě v Chimay vždy uměl. Marek Červený dojel pátý a vrátil se tak v pořadí IRRC za Gramse. Opět jel velmi dobře Petr Bičiště a obsadil deváté místo. Pavel Tomeček byl opět šestnáctý a Josef Lukšík jednadvacátý.

S Chimay si opět pohrálo počasí, ale i přes to zablácené auto skoro až po střechu, boty, mokré oblečení atd. to za sebe hodnotím kladně. Mám tento závod opravdu rád a doufám, že se tam budeme s českými jezdci ještě hodně let vracet. Vždyť se tam našim daří čím dál více…

Fotogalerie

Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz