Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
Obnovená Imatra podruhé s legendami GP
Na začátku července se šampionát IRRC přesunul podruhé do finské Imatry na legendární trať, kde se v letech 1964 - 1982 jezdily závody mistrovství světa. Pořadatel se toho rozhodně nebojí a připravil neskutečný víkend, který trochu popírá to, že by se v dnešní době nemohlo podařit obnovit něco starého s novou energii a novou náplní.

Imatra je celkem zvláštní okruh. Skládá se z pár technických zatáček, ale převážně jde o pekelně dlouhé a rychlé rovinky v kombinaci s retardéry. Šílený je hlavně povrch, který má do hladkého a rovného asfaltového koberce hodně daleko. Jeden z jezdců to letos nazval nejrychlejší motokrosovou tratí světa a dávám mu za pravdu.

Ono i umístění okruhu u přehrady, depo prakticky v lese a startovní rošt na břehu oné přehrady dávají podniku své kouzlo. Když k tomu přidáte slunečno skoro do půlnoci a prakticky žádnou noc, tak je o zážitek postaráno i bez jezdců. Ale ti to letos obzvlášť vylepšili.

Pořadatel lákal diváky, kterých přišlo opět velké množství, hlavně na hvězdy GP. Hlavně pak na dvojici Agostini a Read. Bylo jich ale mnohem víc a asi na málo které akci potkáte sedm mistrů světa na jednom roštu a na přírodním okruhu, kde skutečně tito borci jezdili už vůbec ne.

Osobně nejsem příznivcem veteránů a "starých časů", ale dvojí představení, které tihle s prominutím dědci předvedli bylo prostě skvělé. Jsou pořád tak v pohodě, pořád umí jezdit rychle a pořád mají rádi hezké holky z gridu. Mám pocit, jako by na startu, kde někteří už před 40 lety závodili omládli právě o tento čas. Bylo to vlastně zábavné, impozantní a dojemné zároveň. Nejeden z ex pilotů GP se neubránil dojetí. Vytáhli se staré historky z místního hotelu, kde závodníci dříve bydleli pohromadě a bylo o zábavu postaráno. Na své si přišli i příznivci staré, rychlé a hlavně sakra vzácné techniky. Ago první den vytáhl svou MV a druhý den ex Yamahu Kennyho Robertse. Potěšila i účast domácích borců, kteří jen zřídka vyjíždějí na podobné setkání mimo Finsko.

Ale k moderním motorkám. Hlavním tahákem byl opět mezinárodní šampionát IRRC. Pořadatel pozval i další jezdce a tak stálé jezdce šampionátu doplnil na divokou třeba Michael Rutter, který vyhrál krátce před Imatrou další TT na Manu, Dan Kneen, který na stejném závodě získal první pódium a takřka kompletní domácí špička.

Program začal v pátek večer prvními tréninky. Vidět na přírodním okruhu motorky v devět večer není v Imatře vzhledem k západu slunce o půlnoci žádný problém. V sobotu následovala velmi důležitá a vyrovnaná kvalifikace.

IRRC supersport – kvalifikace
V šestistovkách jsme tentokrát měli dvojí zastoupení. Kamil Holán si jako stálý účastník šampionátu nevedl zle a na staré R6 obsadil osmé místo na startu. Do IRRC v této třídě naskočil dodatečně i další český závodník – Vladimír Šnajdr. Ten trať znal z loňského roku, kdy v Imatře startoval na twinu. Jet na šestce na takto rychlé trati je ale jistě velký rozdíl a Vláďa byl navíc po pádu v Těrlicku, které se jelo o týden dříve. V kvalifikaci obsadil čtyřiadvacáté místo. V kvalifikaci byl celkem výrazně nejrychlejší francouzský závodník Pierre Yves Bian, které předváděl ve Finsku skvělé výkony i vloni.

IRRC superbike – kvalifikace
V litrech to byla pořádná mela už od kvalifikace. Jediný kdo trochu utrhl své soupeře byl předloňský vítěz IRRC Sebastien Le Grelle. Dalších šest jezdců za ním se ale vešlo do půl vteřiny. Mezi nimi byl i třetí v kvalifikaci Marek Červený. Skvělý výsledek pro českého jezdce v nabité konkurenci. Velmi solidní kvalifikaci předvedl i Kamil Holán, který zajel jedenáctý čas a měl minimální ztrátu na dva soupeře před sebou. Petr Bičiště byl pak třináctý v kontaktu s první desítkou. Pavel Tomeček obsadil dvacáté místo, Aleš Nechvátal si vyjel pětadvacátou pozici a Josef Lukšík se kvalifikoval jako čtyřiatřicátý.

Open supersport – kvalifikace
Volné šestistovky prakticky kopírovali výsledky ze stejné kategorie pod IRRC, pouze s tím rozdílem, že v IRRC první Bian z Francie nejel volné závody. Pole position si tak vyjel německy Thomas Walther.

Open superbike – kvalifikace
To ve volných litrech bylo složení startovního roštu o hodně jiné, než v IRRC. Do jedné vteřiny se vešli jezdci v pořadí Rutter, Kostamo, Polita, Pekkanen, Le Grelle a Kneen. Náš Marek Červený obsadil v kvalifikaci sedmé místo se ztrátou pouze 1,143s a to je v road racingu opravdu málo.

První závody se jeli už v sobotu večer a bylo to pořádné drama. V šestistovkách hned v úvodu spadl náš Kamil Holán po kontaktu s jezdím z francouzských soupeřů. Pořadatel následně nezastavil závod a v dalším kole si ve stejném místě, kde bylo hodně prachu a písku na trati, hned šest jezdců. Restartovaný závod byl tak značně ochuzen o řadu kvalitních pilotů. Závod dojelo jen osmnáct jezdců a celkem pohodlně vyhrál Bian z Francie. O druhé až čtvrté místo sváděli jezdci pěkné souboje a dojeli těsně za sebou v pořadí den Besten, Walther a Schmitz. Vladimír Šnajdr dojel sedmnáctý. Kamil Holán po páru a v celku banálních závadách na motorce do závodu nemohl odstartovat.

Následoval další pro nás velmi zajímavý závod. Tentokrát superbiky v rámci IRRC, kde máme velké jezdecké zastoupení. Závod byl taktéž přerušen červenou vlajkou a znovu to bylo po pádu českého jezdce. Tentokrát okusil finský asfalt Pavel Tomeček. Na stejném místě následně havarovali další dva jezdci. Pavel odešel naštěstí nezraněn, ale se značně poškozenou motorkou. Závod byl restartován na šest kol a hned v úvodu brutálně ulil start Sebastien Le Grelle, který následně vyfasoval penalizaci a byť projel cílem první s velkým náskokem, na bednu se nedostal. Tu plně obsadili jezdci na divokou kartu z týmu Penz13.com. Po vyrovnaném souboji, při kterém nechyběli ani vzájemné kontakty dojeli v pořadí Rutter, Kneen a Polita. Z našich si nejlépe vedl Marek Červený. Dojel ve velmi vyrovnaném závodě na skvělém pátém místě a protože jezdci na divokou kartu v šampionátu nebodují, tak bral dvacet bodů, jako kdyby dojel druhý. Navíc jeho hlavní konkurenti Grams a Le Grelle skončili až za ním. Kamil Holán dojel na čtrnáctém místě a také si zajistil slušný přísun bodů. Petr Bičiště dojel osmnáctý a také pár bodů urval, když se odečetli jezdci na divokou kartu. Aleš Nechvátal dojel dvaadvacátý a Josef Lukšík devětadvacátý.

Neděle byla zahájena sérií dopoledních tréninků. Většina diváků obsadila svá místa až po odpolední pauze, kdy se znovu představili hvězdy světa GP z let minulých. Následoval první nedělní závod. Tentokrát pro "volné" supersporty. Tento závod vyhrál Joey den Besten z Holandska následován německým duem Walther a Schmitz.

Volné litry si následně opět vychutnali jezdci týmu Penz13.com. Tentokrát však v pořadí Kneen, Rutter a Polita. Marek Červený dojel sedmý a závod se povedl i Petru Bičištěmu, který se vešel do první desítky.

Poslední dva závody byly logicky nejzajímavější. Šlo o druhou rundu v rámci IRRC. Do supersportů mohl naštěstí znovu naskočil Kamil Holán s opravenou Yamahou, aby si dojel pro slušné sedmé místo. Vláďa Šnajdr dojel na pěkném čtrnáctém místě. O přední příčky se ale bojovalo jinde. První místo získal Joey den Besten, který se tím dostal na první místo v IRRC. Druhý dojel stabilně jedoucí Walther a třetí byl opět Schmitz.

Třešničkou na dortu byl poslední závod superbiků. Sebastien Le Grelle si chtěl spravit chuť po sobotním zpackaném startu a dal do toho všechno. A to není nadsázka. Tento čtyřicátník jel opravdu dravě a řekl bych že velmi riskoval aby vyhrál poslední závod nabitého programu. Dlouho to vypadalo, že se bude muset spokojit s TOP3, ale v posledním kole se přeci jen dostal na první místo a získal velmi cenný skalp známějších jezdců. Vždyť za ním dojel Alex Polita, Michael Rutter, Dan Kneen a další. Marek Červený se sice neudržel vedoucí skupiny, ale sedmé místo a potřetí první desítka ze tří závodů je skvělá bilance našeho momentálně nejlepšího road racingového závodníka. Kamil Holán dojel třináctý a byl trochu zklamaný z posledních kol, kde ztratil nějakou tu pozici. Petr Bičiště dojel hned za ním. Aleš Nechvátal bral dvaadvacáté a Josef Lukšík osmadvacáté místo.

Letošní závody v Imatře jsou minulostí a pořadatele už mají teď velké plány na další rok.

Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz