Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
IRRC Hengelo 2017 – slušný začátek pro české jezdce
Šampionát IRRC tradičně začal v holandském Hengelu na velmi úzkém okruhu Varsselring. Na novém povrchu se jezdilo i díky pěknému počasí o dost rychleji než vloni. Při padesátém ročníku tohoto vždy dobře organizovaného závodu se dařilo českým závodníkům.

Pátek
Do obrovského travnatého depa pod větrným mlýnem, které svou velikostí najde srovnání snad jen v Chimay, se jezdci sjeli z celé Evropy tradičně v pátek. A letos to byla opravdu celá Evropa. Jezdci z Finska, Estonska, Ruska a třeba i Itálie nejsou vidět na road racingu zase tak často. Večer jezdce čekal klasický „uvítací“ briefing a večírek. Bylo velmi chladno, což teda není v Hengelu nic zvláštního.

Kvalifikační sobota
Sobotní program byl opravdu nabitý. Stihlo se 14 tréninků, jeden závod, focení pod mlýnem a sprinty café racerů k tomu. I přes 3 červené vlajky to pořadatel bez problému stihl s minimálním zdržením.

Na úzkém okruhu je při vyšším počtu jezdců na trati kvalifikace celkem specifická. Protože se opravdu nedá předjíždět všude, je velmi důležité využít každou minutu na trati. Při IRRC mají jezdci jen 2x 20 minut. Proto většina z těch předních využívá možnost jet ještě domácí BeNeCup kvůli dalšímu času na dráze. Je to vždy hodně hektické a nervózní. Jezdci se ohlížejí, kde jsou soupeři a snaží se najít prostor pro rychle zajeté kolo.

IRRC Supersport
Překvapení se konalo hned u šestek v rámci IRRC. Předpokládala se jasná dominance Joey den Bestena. On měl ale hned od začátku plné ruce práce se soupeři, kteří mu ještě vloni stěží stačili. V těsné kvalifikaci zvítězil Yves – Bian z Francie, který jel Hengelo teprve podruhé. Druhé místo obsadil Joey den Besten a třetí řadu doplnil nováček Davy Thoonen. Do vteřiny ztráty se ještě vešel čtvrtý Ilja Caljouw. Překvapivě až osmý byl Laurent Hoffmann. Náš Kamil Holán byl při premiéře na šestistovce v Hengelu devátý. Musím se přiznat, že jsem od Kamila čekal víc. Obzvlášť, když byl po prvním tréninku třetí.

IRRC Superbike
V litrech se naopak drama očekávalo, ale Belgičan Le Grelle nedal prakticky nikomu šanci. Druhé místo obsadil s poměrně velkou ztrátou Didier Grams. Senzačně třetí byl nováček v šampionátu, který nikdy v Hengelu nejel – finský závodník Erno Kostamo. Za ním už to bylo velmi vyrovnané až k šestému místu. Druhá řada se seřadila v pořadí van den Hoek, Fisette a náš Marek Červený, kterému utekla první řada o osm desetin. Sedmý pak byl se ztrátou přes vteřinu na Marka další český jezdec – Kamil Holán. Může se možná zdát jako průměrný výsledek, ale Kamil za sebou nechal třeba Johana Fredrikse, nebo Juhu Kallia. Dalším z našich byl jedenáctý Petr Bičiště. Aleš Nechvátal zajel po roční pauze, kdy v Hengelu nebyl, čtrnáctý čas. Pavel Tomeček si vyjel hned vedlejší – patnáctou pozici. Do IRRC se vrátil po roce i Josef Lukšík, který si dojel pro šestadvacátý čas.

BeNeCup Superpsort
Jak už jsem psal na začátku – velká část jezdců z IRRC jede i BeNeCup. Když jsme jeli do Hengela poprvé, tak bylo IRRC béčko domácího šampionátu. Teď je to naopak. Někdy jezdci v BeNeCupu jen odtrénují a do závodu už nenastoupí. Z našich šestky nikdo nejel. Pole position si zajistil domácí Besten před Thoonenem. Caljouw tentokrát třetí a Yves – Bian až čtvrtý.

BeNeCup Superbike
I v tomto případě byl na svém BMW nejrychlejší Sebastien Le Grelle. Už to ale nebylo o tolik. On vlastně ani nebyl moc důvod zajíždět lepší čas. Sebastien totiž věděl, že závod druhý den jet nechce. Druhé místo na startu si zajistil Didier Grams a třetí domácí Jochem van den Hoek. Marek Červený si vyjel šesté místo, Petr Bičiště dvanácté, Pavel Tomeček čtrnácté a Aleš Nechvátal osmnácté. Josef Lukšík a Kamil Holán BeNeCup nejeli.

Během dne se toho dělo mnohem víc, ale přiznám se, že mě už některé třídy prakticky nebaví. Ono když jedou za den 4x šestky a 4x litry, tak nemám moc zapotřebí hledat nic víc. Nicméně klasiky jsem zastihl ráno a byla to pěkná směsice různé techniky. Nehodnotí to po třídách jako u nás, takže nemají 4 vítěze, ale jen jednoho. Nejlepším časem se kvalifikoval na prvním místě Marc Beltman. Klasické sajdy jsem také zastihl jen jednou a sešlo se celkem hodně zajímavých strojů. Kvalifikovalo se hned dvacet posádek a nejrychlejší byla ta ve složení Ian Salter & Simone van Berckel. K vidění byly i novodobé sajdy, který jsme viděli o dva týdny dříve v Brně. Nebylo jich ale zdaleka tolik. Zajímavý byl návrat GP dvoutaktů k padesátému výročí podniku. Ani mi nakonec nevadilo, že se kvůli tomu neokázaly letos twiny. K vidění bylo hodně zajímavých strojů od 125 po 500. Hodnotilo se to dohromady a bylo to tak nějak všem jedno. Šlo o to se třeba naposledy svézt na závodní technice na tomto okruhu. Vtipná byla účast Tonny Wassinka, kterému fandily doslova tisíce lidí u trati. Je to šéf týmu, za který dnes jedou Joey den Besten a Jochem van de Hoek. Navíc pochází z regionu, kde se závod jezdí a po dlouhých letech zase vytáhl svou 250. Nejrychlejší byl v kvalifikaci Anders Blacha, kterého známe i od nás. Jel na 250 Aprilia.

Závěr programu tvořil závod klasiků, který vyhrál poleman Marc Beltman.

Večer čekalo jezdce IRRC tradiční focení a u toho je vždy spousta srandy…

Závodní neděle
Neděle začala závodem historických sidecarů, který vyhrála posádka Hendrik Jonker & Kim Doscche startující z druhé pozice. Staré sajdy pak vystřídaly nové a v závodě, kde dojelo jen jedenáct posádek, zvítězila ta ve složení Wiggert Kranenburg & Jermaine van Middegaal.

IRRC supersport – Race 1
Další program už českou partu včetně mě zajímal o dost více. První závod supersportů dost poznamenaly pády. Ono se v Hengelu všeobecně dost padá. Joey den Besten nejdříve skvěle odstartoval a hned po prvním kole měl pěkný náskok. V tom druhém to bohužel v první zatáčce Joey zahodil. První místo si pak pohlídal nováček Thoonen, který při prvním startu hned zaznamenal vítězství. Druhý dojel se ztrátou pět vteřin pole man Pierre Yves – Bian. Na bednu je pak doprovodil zkušený Thomas Walther, který startoval až z šestého místa. Náš Kamil Holán bojoval celý závod o čtvrté místo. Nakonec se to ale nepovedlo a Kamil byl pátý. I tak je to pěkný výsledek pro začátek šampionátu.

1. Davy Thoonen            
2. Pierre Yves Bian                          +5.142
3. Thomas Walther                          +10.007
4. Ilja Caljouw                                  +16.859
5. Kamil Holán                                +18.483

IRRC Superbike – Race 1
Závod litrů se startoval na dvakrát, protože po prvním startu došlo k nehodě. Pak už to ale nebylo žádné drama. Le Grelle klasicky skvěle odstartoval, všem ujel a pak už si pozici jen hlídal. Druhý dojel o skoro deset vteřin za ním Didier Grams. Na něj se marně snažil celý závod dotáhnout domácí van den Hoek, pro kterého to je i tak skvělý výsledek. Na bedně v IRRC ještě nikdy nebyl a doma se to prostě počítá. Marek Červený měl mizerný start a po prvním kole to nevypadalo na valný výsledek. Mára ale mocně dotahoval a nakonec BMW dovezl na čtvrtém fleku. Kamil Holán dojel na solidním devátém místě ve skupině jedoucí o šesté místo. Kousek za ním dojel Petr Bičiště. Pavel Tomeček pak bojoval prakticky celý závod s Alešem Nechvátalem. Nakonec byl úspěšnější první jmenovaný a dojel si pro třinácté místo. Josef Lukšík dojel dvacátý pátý. Na body chybělo tentokrát celkem dost. Letos prostě nebudou zadarmo.

1. Sebastien Le Grelle                  
2. Didier Grams                               +9.354
3. Jochem van den Hoek               +14.802
4. Marek Červený                           +17.190
5. Marc Fisette                                +23.498
….
9. Kamil Holán                                +27.000
10. Petr Bičiště                               +28.107

….
13. Pavel Tomeček                         +47.435
14. Ales Nechvátal                        +48.552

….
25. Josef Lukšík                           +1:22.404

BeNeCup supersport – Race 1
Závod „místních“ supersportů byl trochu béčkový. Mohla za to hlavně neúčast Joey den Bestena, který měl motorku po pádu a hlavně se soustředil na IRRC. Davy Thoonen tak neměl těžkou práci a zvítězil s velkým rozdílem. Druhý dojel Ilja Caljouw a třetí Joffrey Deldycke.

BeNeCup superbike – Race 1
V litrech to bylo vlastně podobné. Sebastien Le Grelle nenastoupil do závodu a naznačil tím, že ho letos BeNeCup prakticky nezajímá a jasnou prioritu dává IRRC. Do vedení se dostal snadno Didier Grams, který ale po technických problémech s elektronikou odstoupil. Senzační vítězství si tak užil domácí Jochem van den Hoek, kterého to tak dojalo, až pomalu nedošel na bednu. Domácí diváci, tým i jezdec samotný, si to opravdu užili. Za ním se seřadily dvě Suzuki. Ta rychlejší měla v sedle Tima van Ooijena a třetí dojel veterán Marc Fisette. Trochu kuriózní vidět bednu bez BMW. Z našich tento závod jel jen Pavel Tomeček. Povedlo se mu zajet velmi pěkné osmé místo.

Následoval závod veteránů, který měl stejného vítěze, jako ten první. Pak jely svůj jediný závod dvoutakty. Závod byl v polovině přerušen po nehodě u nás známé dvojice Blacha a Richnau. Druhý jmenovaný musel do nemocnice. Následně byl závod znovu odstartován na 5 kol. Zvítězil Joop Timmer.

IRRC supersport – Race 2
Druhý závod šestek z IRRC nebyl žádné drama. Mezi jezdci na čele byly značné rozestupy a pro přesvědčivé vítězství si dojel Joey den Besten. Druhý dojel Davy Thoonen a třetí Pierre Yves Bian. Kamil Holán byl opět pátý a šestky uzavřel v Hengelu velmi solidním bodovým ziskem.

1. Joey den Besten                       
2. Davy Thoonen                             +2.292
3. Pierre Yves Bian                          +10.076
4. Thomas Walther                          +12.900
5. Kamil Holán                                +17.148

IRRC superbike – Race 2
Ani ve druhé rundě litrů neměl Sebastien Le Grelle vážnějšího soupeře. Za ním to ale bylo drama hned od startu. Pár metrů od startovní čáry se totiž na úzkou trať nevešel Jochem van den Hoek a havaroval. Měl velké štěstí, že ho nikdo nepřejel. Grelleho pak marně stíhal Didier Grams, který dojel opět druhý. Skvělého startu využil Marek Červený, který si velmi těsně dojel pro třetí místo, když si na zádech přivezl Estonce Pärtelpoega. Mimochodem také nováček v šampionátu. Při prvním svezení v Hengelu být čtvrtý na litru? To nedokáže jen tak někdo. Nicméně Marek vyjel první bednu pro české barvy v této třídě mimo Hořice. Velký úspěch a velmi slušný začátek sezóny v nejsilnější třídě. Kamil Holán jel celkem pěkný závod, ale pak při jednom ze soubojů hodně probrzdil a vrátil se až téměř na konec pořadí. Nakonec stíhací jízdou dovezl své nové BMW na čtrnáctém místě. Jedenáctý byl Petr Bičiště a o pozici před Kamilem Pavel Tomeček na Kawasaki. Josef Lukšík v polovině závodu odstoupil po problému s brzdovou pumpou.

1. Sebastien Le Grelle
2. Didier Grams                               +11.661
3. Marek Červený                           +16.089
4. Martin Pärtelpoeg                        +16.329
5. Johan Fredriks                            +18.583
….
11. Petr Bičiště                                +42.856               
….          
13. Pavel Tomeček                         +58.044
14. Kamil Holán                             +1:00.033
….
16. Ales Nechvátal                         +1:06.681
….
DNF Josef Lukšík

Následoval závod historických sidecarů, který vyhrála posádka Mike Bellaby & Dave Gristwood. Po nich vjely naposledy na trať šestistovky. Druhý závod v rámci BeNeCup byl ochuzen o start Joey den Bestena a opět vyhrál s přehledem Davy Thoonen. Následný závod litrů pak vynechala prakticky polovina první desítky. Zvítěz Tim van Ooijen na Suzuki.

Hengelo byl opět podařený podnik. IRRC vlastně začalo velmi zajímavě, ale průběžné pořadí si probereme zase někdy jindy. Naši jezdci určitě neudělali ostudu a je vidět, že dokáží zúročit znalost místní tratě z posledních let. Další štace je Imatra ve Finsku.

Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz