Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
Macau GP 2016 – závod pro zkušené
Tento týden se po padesáté bude závodit v ulicích čínského (dříve portugalského) města Macau. Asi těžko budeme hledat jiný podobný závod pro motorky. Jasně – v Evropě se závodí v Monacu, ale tam si nikdo motorky pustit netroufne. Trať je to ale přibližně podobná – městská.

Program závodů není jednoduchý, protože kromě motorek se v Macau jede i mistrovství světa cestovních vozů WTCC a spousta dalších automobilových závodů. Motorky nejsou prostě hlavním bodem programu. Jen pro nás asi ano.

17.11.
7:30 – 8:30 Trénink
(u nás 0:30 – 1:30)
Ve čtvrtek ráno poprvé otevřou motorkářům v Macau vrátka a pokud bude sucho, což je v těchto zeměpisných polohách trochu problém, budeme znát první letošní časy.

15:45 – 16:30 Kvalifikace (u nás 8:45 – 9:30)
Odpoledne si ještě jezdci dají důležitou kvalifikaci. Dobrý čas je v Macau hodně důležitý, protože to není zrovna okruh, kde by se dalo snadno předjíždět jako na motodromu.

18.11.
7:30 – 8:15 Kvalifikace
(u nás 0:30 – 1:15)
Další a poslední kvalifikace jezdce čeká v pátek ráno. Budou si muset přivstat, tak to na žádné velké večírky nevypadá. Na druhou stranu pořadatel dává motorky první do programu, protože auta často trať dost zaneřádí.

19.11.
11:20 – 11:40 Warm up
(u nás 4:20 – 4:40)
Poslední zahřátí před závodem.

15:30 Závod na 12 kol (u nás 8:30)
To nejdůležitější přijde v sobotu odpoledne místního času.

Okruh v Macau je dlouhý 6,12 km, takže celkem jezdci pojedou 73,44 km a to na poměry dnešního road racingu není málo. Rekord okruhu už je celkem vousatý. V roce 2010 ho zajel na Kawasaki Stuart Easton a časomíra se tehdy zastavila na čase 2:23.616.

Pokud se podíváme do historie závodu, motorky závodily v tomto městě poprvé v roce 1967. Zatím se tedy jelo 49 ročníků a 36 z nich vyhrál britský jezdec, což je samo o sobě neskutečné. Od roku 1981 dokázali nadvládu ostrovanů narušit jen 3 jezdci. V roce 1988 fenomenální Kevin Schwantz, v roce 1991 pro mě ne moc známý Belgičan Didier de Radiguès a konečně v roce 1997 pro mě úplně neznámý Švýcar Andreas Hofmann. To znamená, že už 19 let nevyhrál nikdo jiný, než Brit.

Navíc těch britů nevyhrálo zase tak moc. Šest vítězství má třeba Ron Haslam, který vyhrál v letech 1981 – 1987 všechny ročníky až na jeden. V roce 1984 zvítězil Mick Grant. V roce 1989 si připsal vítězství i slavný Robert Dunlop. Tři vítězství má i Steve Hislop, který zvítězil v letech 1991, 1994 a 1995. Mimochodem má i jedenáct prvenství z IoM TT. V roce 1992 zvítězil slavný superbiker Carl Fogarty. Rok 1995 přinesl vítězství Mike Edwardse. O rok později vyhrál poprvé a naposledy slavný road racer Phillip McCallen, který jinak vyhrál v letech 1992 – 1997 jedenáct závodů na TT.

V roce 1998 ale zvítězil poprvé Michael Rutter – legenda tohoto závodu. Také se mu říká Mr. Macau. V tomto roce mu bylo 26 let. O rok později ho ale porazil David Jefferies – devítinásobný vítěz TT. Žádné další v Macau ale už nepřidal. Rok 2000 opět patřil Michaelu Rutterovi. V roce 2001 zvítězila další jezdící legenda – John McGuinness. Přestože Macau jezdí dodnes, žádné další vítězství nepřidal a to i přesto, že třeba na TT je druhý nejúspěšnější jezdec historie a momentálně má 25 vítězství. Macau je prostě tak specifické, že i jezdci, kteří jinde jedou na špičce dlouhá léta, zde nedokážou uspět.

V roce 2002 zvítězil potřetí Rutter a poprvé na Ducati. Poprvé někdo vyhrál na nejaponské motorce a poprvé na čtyřtaktním dvouválci. Na stejné motorce to zopakovat i další rok. V letech 2004 a 2005 zvítězil na Hondě. To už měl na kontě šest vítězství a vyrovnal Roba Haslama.

V letech 2006 a 2007 zvítězil na Yamaze Steve Plater, pozdější mistr britských supersportů. Další rok ale poprvé zvítězil další úspěšný závodník na Macau GP – Stuart Easton. K tomu přidal první místo v roce 2009 a 2010. Je tak teprve druhý, kdo zvítězil třikrát po sobě. V roce 2011 znovu zvítězil Michael Rutter a stal se rekordmanem v počtu vítězství. Další rok ještě jedno přidal a má jich tak celkem osm. Letos je opět na startovce a opět patří mezi favority. Když vyhrál naposledy, bylo mu 40 let.

V roce 2013 senzačně zvítězil Ian Hutchinson, který se tak definitivně vrátil po těžkém zranění. Své čtvrté vítězství na Macau GP přidal další rok Stuart Easton. No a konečně vloni vyhrál po skvělém závodě Peter Hickman, který před závodem rozhodně nepatřil k hlavním favoritům.

A koho startovní listina obsahuje letos?

Obecně dostat se na Macau GP je hodně těžké a je to prakticky na pozvání. Myslím, že Marek Červený, nebo Michal Dokoupil (ten jel na Macau v roce 2010 a 2011) by mohli vyprávět. Neznamená to vždy, že se na tomto závodě sejdou ti nejlepší z road racingu, ale konkurence, je vždy obrovská a na málo kterém road racingovém závodě je srovnatelná.

Když jsme byli u těch čísel, tak je v ní pět vítězů, kteří v od roku 1998 získali 15 vítězství z 18 možných. Takže konkurence bude veliká.

#1 Peter Hickman – poslední vítěz
Loňský vítěz a hodně rychle stoupající hvězda road racingu. Už má titul nejrychlejšího nováčka na TT všech dob a vloni se v 28 letech stal nejmladším vítězem Macau GP za hodně dlouhou dobu. Letos nepojede na BMW, ale na Kawasaki, která mu hodně svědčí a určitě může vítězství obhájit.

#2 Michael Rutter – nejvíce vítězství
Rekordman v počtu vítězství je pořád ve hře. Je mu sice už 44 let, ale na bednu pořád jezdí a musí se s ním počítat.

#3 Stuart Easton – nejrychlejší kolo
Čtyřnásobný vítěz je dalším kandidátem na vítězství v letošním ročníku. Rekordman okruhu bude sedlat BMW ze stejného týmu jako Rutter a to bude silná dvojka.

#4 Ian Hutchinson – chlapík ve formě
Že je letos vítěz z roku 2014 v dobré formě dokázal už na IoM TT. To ale nemusí pro Macau nic znamenat – viz příklady z historie. Na druhou stranu Hutchy letos jezdí dobře všude a rychlý je i na dromech, takže určitě další kandidát na trofej.

Další jezdci už mají svá čísla bez ohledu na jejich předpokládané výkony. I mezi nimi je ale řada skvělých pilotů, kteří minimálně na bednu mají.

#6 Ivan George Lintin
Ivan se specializuje hlavně na třídu twin ve které už dvakrát vyhrál na TT. I v litrech už zaznamenal řadu pěkných výsledků. Mezi favority na Macau GP ale rozhodně nepatří.

#7 Dan Kneen
Další stálice světových road racingových podniků. Ani on nepatří k favoritům a to myslím, že ani na první pětku.

#8 Horst Saiger
Z mimo britských jezdců může Horst dosáhnout asi nejvýše. Vloni se mu hodně podvedla kvalifikace, po které byl na osmém místě. Mimochodem ani on není žádný mladík. Je mu už 45 let a na Macau patří k nejstarším.

#10 Mark Miller
I Mark je velmi zkušený, byť žádné velké úspěchy zatím nezaznamenal. Ale to je trochu relativní. Na IoM TT byl jednou na superbiku jedenáctý a to není úplně k zahození. Jeho výkonnost také dost limituje stroj EBR, který tak trochu vlastenecky sedlá.

#12 John McGuinness
Big John, nebo taky McPint je závodnicky doma hlavně na ostrově Man. Macau už jednou vyhrál, ale to už je pěkně dávno. Určitě patří k favoritům na bednu. Na vítězství bych ho ale moc netipoval. Vloni byl čtvrtý. A když to má být o těch zkušenostech a věku, tak je mu 44 let.

#13 Gary Johnson
Ani Gary nepatří ke kandidátům na první místo, ale o bednu by bojovat mohl. Úspěšný TT rider jede v dobrém týmu Penz13 a loňské páté místo je slušný příslib.

#14 Andre Pires
Portugalský závodník se na přírodě moc často nevidí. Andre rozhodně nepatří k favoritům. Vloni byl čtvrtý odzadu. Jede ale vlastně tak trochu doma.

#17 Steve Mercer
Další road racingový veterán. Na TT se už pár let pohybuje na rozmezí první a druhé desítky a letos jel za kvalitní tým spolu s Lee Johnstonem.

#20 Dan Cooper
Vloni se mu na Macau povedlo jedenácté místo a do první desítky by se určitě rád podíval. Zkušenosti na to rozhodně má. Služebně patří k těm mladším – není mu ještě ani třicet, což je na Macau GP celkem výjimečné.

#22 Conor Cummins
Dlouhána z ostrova Man asi netřeba dlouze představovat. Skvělý závodník, který ale k favoritům na bednu zrovna nepatří. Vloni dojel sedmý.

#26 Didier Grams
Didiho od nás dobře známe. Týmový kolega Marka Červeného je na Macau už zkušený harcovník. Vloni bohužel závod nedokončil, ale kvalifikace vypadala hodně slibně. Do první desítky by se podívat mohl. Navíc jestli vydrží závodit tak dlouho jako ti nejzkušenější na tomto závodě, tak má před sebou nejlepších 10 let :). Je mu teprve 33.

#34 Ben Wylie
Ben je už také stálým účastníkem Macau GP, ale přiznejme, že to je jeden z těch, který tam jel hlavně díky týmu Bimota. Jsou to sice tak trochu převlečené baworáky, ale jsou tam. Vloni byl na konci druhé desítky.

#39 Alann John Venter
Jihoafrický závodník, který vloni trochu překvapil patnáctým místem.

#40 Martin Jessop
Skvělý dromař a vloni druhý v cíli patří i letos k favoritům na bednu a je to tak trochu černý kůň závodu. Pod zadkem bude mít stejně jako vloni BMW. Pořád se trochu považuje za mladší generaci, ale i jemu už je přes 30.

#45 Marek Červený
Po pěti letech máme na startu jezdce s českou vlaječkou a ať už dojede jakkoliv, tak je to skvělé. Každopádně Marek tam určitě nejel na výlet. Macau napoprvé bude hodně těžké, ale na druhou stranu ve startovním poli je řada jezdců, na které Marek má. Asi nemá cenu házet nějaké prognózy, ale když se to povede, může být nejlepší český výsledek, což je zatím třinácté místo, v ohrožení. Mimochodem ani Mára už není žádný mladík. I když 36 let – to měl Rutter ještě 3 vítězství před sebou :).

#54 Steve Heneghan
Irský závodník, který má s road racingem už bohaté zkušenosti, ale k favoritům závodu rozhodně nepatří. Vloni byl čtrnáctý.

#62 Sam West
Zkušený dromař vloni i letos okusil IoM TT a Macau je další závod v řadě.

#65 Michael Sweeney

#67 Glenn Irwin
Dromař, který bude naopak patřit k nejmladším na Macau GP. Je mu teprve 26 let. Na okruhu možná už ostřílený mazák, ale na road racingu nováček.

#71 Davy Morgan
Davy se představil i u nás v Hořicích a je to takový road racer z minulých dob. Táhne mu na padesátku, ale pořád dokáže držet krok a troufne si vyrazit na Macau GP.

#82 Derek Sheils
Naděje irského road racingu a jeho první Macau GP.

#88 Daniel Hegarty

#99 Danny Webb
Ex Moto3 jezdec, který se pomalu přeorientovává na road racing. Letos to bude první Macau, takže nemůžeme čekat zázraky, ale kdo ví.

#111 Brian McCormack

Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz